Perbezaan Antara Perkahwinan dan Pelacuran

Ada sesetengah pendapat anthropologist menyatakan bahawa perkahwinan ini adalah salah satu ikatan yang berdasarkan adat resam. pada masa yang sama ada yang menyatakan bahawa perkahwinan ini batu asasnya adalah persetubuhan primitif secara rambang.

Perkahwinan adalah salah satu cara untuk certified that someone have the rights of having sex iaitu di mata masyarakat. Tapi kalau dinilai melalui undang-undang Rom, pelacuran dan seks bebas adalah dibenarkan, jadi sebab itulah dikatakan perkahwinan dengan pelacuran ni sama.

Kalau kita sentuh dari aspek sirkularisme, yakni bermaksud pemisahan antara agama dan kehidupan (konsep agama sebagai Ad-din (الدين) tak diguna pakai). Jadi berbalik kepada tujuan perkahwinan iaitu menjadi ikatan dan menghalalkan seks antara lelaki dan wanita, jadi kalau kita sudah melakukan pemisahan dengan agama, soal halal atau tak tidak akan timbul. So, hubungan seksual dapat dilakukan bukan untuk reproduction semata-mata tapi turut sama untuk kepuasan, jadi ianya tak ubah seperti pelacuran. Sebab tu la pandangan sirkularisme ni menyatakan bahawa kahwin atau melacur tu sama jer.

Tapi, kalau kita nak menyatakan bahawa perkahwinan dan pelacuran ni memang tak sama, kita tak boleh ambil pandangan sirkularsme tapi kita kena ikut sudat pandangan agama (tak terhad kepada Islam sahaja sebab ada agama lain yang mengharamkan zina seperti Kristian)

Kalau kita tengok, ada sesetengah pendapat gereja Kristian yang menyatakan bahawa seks adalah untuk tujuan semata-mata dan bukan untuk tujuan kepuasan. Jadi statement ni membuktikan bahawa perkahwinan dan pelacuran berbeza yang mana pelacuran adalah untuk kepuasan sahaja.

Memetik daripada kitab ke-7 New Testament, Corinthian (7 : 2) : Untuk elakkan penzinaan, biarlah setiap lelaki mempunyai isteri, setiap wanita mempunyai suami.

Kalau dalam Islam pulak, memang terang2 la pelacuran itu haram. Lagi satu, kalau kita cakap tentang Kahwin Misyar, yang tu kira tak boleh dilakukan, sesetengah ullama berpendapat itu adalah 'menghalakan pelacuran'. Kahwin misyar dan mutaah rooted to the same agreement in Malaysia where it is not supported by the ulama'


Perhatian : Tulisan ini adalah berdasarkan pendapat semata-mata dan penulis secara peribadi tidak menyokong perzinaan.


4 comments:

Unknown said...

mungkin aku akan dikira sengal.. cam ne ko wat signature tu? copy paste or pics... bytheways. nice article .. hahahhah.. All the best exam sok...

Qusyairi Hashim said...

yang ni la artikel naak jawab persoalan yg aisyah bangkitkan kt aq,
sj jawab guna blog,
baru buat je da ramai masuk, terharu aku.

untuk signature tu, masuk kat sini
http://www.mylivesignature.com

Si Sejuk said...

yes2.. berguna untuk II.. ang pn amik II ke sem ni? hahaha.. cait, blog dia ilhamlku esok. mekasih ye adik manis. ngeh3

Qusyairi Hashim said...

yup, amik gak II, petang sok masuk exam.
sj wat post ni, leh kongsi2,