Surat Terbuka Kepada Abang Ludah

Position Statement : Saya tidak mempunyai apa-apa kecenderungan kepada mana-mana parti dan saya juga tidak tergolong dalam kalangan politikus kampus. Surat terbuka ini sekadar untuk meng-ekspresikan pendapat atas kenyataan abang berkenaan (untuk menonton video abang ludah, sila KLIK DISINI)


Abangku sayang,

Biasanya, surat terbuka yang saya tulis didalam blog ini adalah dalam bahasa Inggeris, kerana, sebagai penutur bahasa Melayu yang sangat fasih, saya gusar saya akan menggunakan perkataan kasar/pasar yang mungkin dapat mengguris perasaan. Namun, melihatkan kepada keadaan abang yang sedikit ganas dan kelihatan tidak berbudi bahasa, saya gusar abang terdiri dari golongan yang tidak begitu memahami bahasa Inggeris, maka, saya terpaksa mengutuskan warkah ini dalam bahasa Ibunda.

Sebelum saya meneruskan tulisan ini, molek kiranya jika abang berkenalan dengan saya, saya Muhammad Qusyairi Hashim, pelajar tahun ketiga Jurusan Sains di sebuah universiti di Pantai Timur Malaysia dan merupakan seorang manusia yang don't give a damn mengenai politik (baca : politik Barisan Nasional dan Pembangkang). Namun, saya begitu minat dengan aspek politik (baca : ilmu pentadbiran dan falsafah bermula dari zaman Aristotle hingga kini). Saya harap abang faham mengenai saya sehingga perenggan ini, saya dengan sedaya upaya telah menggunakan bahasa mudah supaya abang faham apa yang ingin saya katakan. Sebelum saya terlupa, jika abang tidak tahu, Aristotle adalah ahli falsafah Greek yang juga anak murid kepada Plato. Jika abang tidak tahu siapa Plato, sila guna Wikipedia (Wikipedia adalah enjin carian maklumat atas talian).

Abang,

Tindakan untuk "meludah" itu adalah satu tindakan yang tidak baik samada untuk dilakukan ataupun sekadar dikatakan. Saya yakin ibu abang ada mengajar perkara sedemikian, abang tak perlu ke universiti untuk belajar perkara berkenaan, kerana jika perkara itu diajar di universiti, saya maafkan abang, kerana saya faham. Dari sudut adat dan budaya, tindakan ini dikira sangat biadap, abang yang diklasifikasikan sebagai seorang big bro (maksudnya abang yang agak tua, bukan bermaksud abang besar) dikira memberi contoh yang tidak baik kepada adik-adik kecil seperti kami. Walaupun mungkin tahap pendidikan kita berbeda, saya yakin, kami mampu menghormati abang sebagai seorang yang lebih tua. Bila bercakap isu meludah ni, teringat zaman kecil-kecil (lima tahun kebawah), kalau saya nak meludah, mesti ada saudara yang lebih tua akan cakap nak tampar, dulu saya tak faham kenapa, namun kini saya faham, mungkin saudara saya tidak mahu saya menjadi seperti abang.

Bercakap mengenai isu tampar-menampar pula, abang sedar apa yang abang lakukan? (Tulisan selepas ayat ini akan sedikit ilmiah, saya harap abang cuba untuk memahami, secara jujur, sebagai pelajar sains, saya kurang yakin dengan fakta undang-undang saya, sila betulkan jika ada kesalahan). Abang sebenarnya telah melakukan satu bentuk ugutan untuk mencederakan, yang mana, menurut Seksyen 503 Kanun Keseksaan, abang boleh dikenakan hukuman penjara dari 2 tahun hingga 7 tahun beserta denda. Takut tu bang, abang pernah tengok Shawshank Redemption tak? Kat penjara, orang kena liwat pun ada tau.

Gambar Hiasan

Abang panglimaku sayang,

Saya ada terperasan yang abang kata abang dengan abang/pak cik lain kat dalam video tu semua panglima-panglima perang. Saya rasa, mungkin abang tak pernah tengok cerita 300 (saya boleh terima alasan abang tak  pernah tengok cerita tu, dah la bahasa Inggeris, cerita pasal sejarah, mungkin abang tak faham), jadi saya akan cerita sedikit. Fakta asas sebelum jadi panglima, yang mana abang memang fail adalah BMI, saya rasa sedikit lucu bila orang besar nak jadi pahlawan. Kalau zaman dulu, mungkin orang besar boleh jadi pahlawan, kita jadikan sebagai Minotaur, tapi sekarang tak boleh. Kurang-kurang nak jadi askar, badan mesti macam Que Haidar dalam Misteri Jalan Lama

Gambar Hiasan

Kemudian, abang, saya suka dengan statement abang yang berbunyi macam ni, (lebih kurang);

Hantar kamu belajar untuk jadi mahasiswa, bukan untuk jadi kuda Anwar Ibrahim, kuda pembangkang

Cara abang cakap, seakan-akan UMNO yang bagi kami belajar. Abangku sayang, mungkin abang tidak belajar politik dan pentadbiran, yang bagi kami belajar, bukan UMNO atau Barisan Nasional, tapi, yang bagi kami belajar adalah kerajaan. Nanti, saya tahu, mesti abang cakap saya macam bodoh cakap macam ni, tapi takpe, kalau saya free, saya akan bersama abang untuk tunjukkan perbezaan antara Barisan Nasional dan Kerajaan Maalysia, lagipun, yang ni memang topik kegemaran saya untuk tunjukkan perbezaan kedua-duanya. Tapi, abang jangan rasa down, bukan abang seorang je yang tak tahu pasal perbezaan ni, saya yakin, menteri pun ada tak tahu, jadi, abang taklah dikira bodoh sangat.

Dan ini mungkin perenggan terakhir, berkenaan komen abang yang kami semua ni otak letak dekat kepala lutut. Pertama, abang kena tahu, otak posisinya di kepala bukan dilutut, tapi, macam saya cakap tadi, saya tak salahkan abang untuk tidak mengetahui, sebab bukan semua orang belajar biologi kan? Dan, kalau abang tak tahu, Biologi adalah kajian terhadap benda hidup. Datang dari perkataan Latin bio dan logos yang bermaksud kajian terhadap benda hidup.

Kedua, abang kena sedar, apa golongan-golongan yang mempunyai otak dekat kepala lutut ni telah lakukan, jom kita tengok apa orang-orang ni lakukan ;


  1. Mewakili Malaysia dan memenangi pelbagai hadiah untuk Pertandingan Kajian dan Inovasi serata dunia.
  2. Memartabatkan bahasa Melayu dengan pertandingan-pertandingan debat dan Pidato peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa
  3. Mewakili Malaysia ke Pertandingan-pertandingan kebudayaan dunia demi menaikkan dan menonjolkan seni negara
  4. Mengelilingi segenap pelusuk dunia, demi memperkenalkan Malaysia
  5. Mewakili Malaysia dalam menjadi suara-suara muda di konvensyen-konvensyen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan badan-badan dunia lain
  6. Bersukan hingga berjaya menaikkan nama Malaysia di mata dunia
  7. Berjaya mengesan kelompongan akta yang tidak sepadan dengan Perlembagaan yang mana kelompongan ini tidak pernah disedari hakim-hakim dan peguam-peguam terhandal negara.
Jom tengok kejayaan abang pulak
  1. Menjadi artis YouTuube

Eh, rasa macam tak adil pulak saya nak bandingkan abang dengan pelajar yang bakal menerima Ijazah, in that case saya bandingkan pelajar dengan apa yang ahli-ahli politik kesayangan abang tu lakukan.

  1. Berjaya menaikkan semangat rakyat untuk berdemonstrasi sehingga merugikan banyak pihak
  2. Mengutuk dan mengkritik satu sama lain di dalam Dewan Parlimen yang sepatutnya dijadikan gelanggang perdebatan kebajikan rakyat.
  3. Berjaya menggunakan kereta-kereta mewah dan rumah-rumah besar dengan pendapatan yang kecil.
  4. Berjaya menjual hasil minyak petroleum negara dan pada masa yang sama menjual petroleum kepada rakyat dengan harga yang tinggi.
  5. Hampir berjaya menaikkan standard Malaysia hampir sama dengan negara barat dalam bidang seks bebas, hubungan sejenis dan korupsi. Eh, maaf, korupsi kita tetap juara, ranking 60 menumpaskan Amerika, United Kingdom dan Israel.

Saya rasa, setakat ini sajalah surat untuk abang, kalau saya tulis banyak-banyak, saya gusar sukar untuk abang baca, nanti penat pulak.

Sekian, Wasallam,

MUHAMMAD QUSYAIRI HASHIM






146 comments:

Ahmad Haziq Azlan said...

saya amat berbangga dengan anda



http://azlanthetypewriter.blogspot.com/2011/12/nak-ludah-muka-mahasiswa.html

Izat Tarmizi said...

Kerajaan?kalau kat selangor tu kerajaan adalah pakatan,jadi si pembangkang adalah BN,bila bro nie cakap pasal kerajaan,itu adalah subjektif,siapa-siapa yang perintah tu adalah kerajaan,tak kira la pakatan ke,parti buku ke,dacing ke..jadi abang nie dah salah faham maksud kerajaan sebab Malaysia dah di suapkan yang bila sbut kerajaan = UMNO..

Btw,tu memang tugas kerajaan untuk bantu rakyat,tak payah la nak balas budi ke apa ke kat diorang,memang tanggungjawab diorang untuk membantu rakyat..tak kisah sapa yang jadi KERAJAAN,anda adalah BALACI UNTUK RAKYAT,

Pak Lah pernah kata "Jangan bekerja untuk saya,tapi bekerja bersama-sama dengan saya"

wancheani said...

perrggghhh .. mantap !! haha ..

fiza adnan said...

terbaik!.haha

Azam Azman said...

Adikku MUHAMMAD QUSYAIRI HASHIM, sungguh abang terkesima dan malu dengan kawanan lembu-lembu peliharaan abang apabila membaca surat adik. Yalah, abang tak belajar tinggi mana tapi harapan dan cita2 abang tinggi dik, setinggi kondo idaman abang. Moga diberi limpahan nikmat dan rezeki yang melimpah ruah...

Anonymous said...

An intellectual smack down! FIRST CLASS!!

eDdY said...

stail la bro..
dah tgk video td tu..aduh..memalu kan sungguh..
siap bertakbir time last skali tu..
tpi nak meludah org..haha
surat ni mmg superb..
mintak izin untuk di kongsi kan kat blog hambe..terima kasih :)

http://eddydabest.blogspot.com

Asyraf Abdul Majid said...

terbaikk brooo....!
secara jujurnya, aku memang tak minat langsung dengan politik kat malaysia ni...sebab apa? tunggang langgang...aku pon tak terer dalam bab2 politik ni, sebab apa? tunggang langgang...aku bukan nak kata aku pandai politik ape sume ni. aku tak reti, tapi bila diorang ni buat camni, aku sangat terasa, walaupun pasal bendera tu bukan aku yg buat..cara dia cakap, macam tujukan kat semua pelajar2 mahasiswa kat malaysia ni..sebab aku pon pelajar..aku baru nak ambik port sikit2 pasal politik ni, tapi bila dah jadi macam ni, aku jadi malas dah...ade ke patot nak ludah orang..agaknya dia ni selalu kena ludah kot, sebab tu laa nak ludah orang balik...mentang2 ada kuasa, ingat pelajar2 ni tak boleh buat apa2? die tu sape nak ludah orang? cuba kalau orang ludah kat dia? lagi 1, PM pon tade cakap pape, yg dia nak kecoh kenape? nak sangat nama ke ape? takpelaa, jadi artis YouTube pon jadi lahhh.....

MUHAMMAD AZRI said...

Pergghhh! Nice!! Hidup KUDA! hahaha

Anonymous said...

die ade bgtau, ini ditujukan untuk mahasiswa yg terlibat di pwtc. bg sy tndakan menurunkan bendera adalah sgt kurang ajar. tidak hairan jika ada penyokong2 pm yg melenting.

gunakanlah saluran yg betul untuk menyampaikan sesuatu. Yang pasti bukan dgn tindakan 'kurang ajar' tersebut.

Anonymous said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Maaf ingin mencelah.

Firstly,

izinkan saya perkenalkan diri saya sebagai Al-Faqir.

Secondly,

Walaupon tak kesah mamat tu kaki duit ka, abang tu badan boroi ka, PM kaki songlap duit ka, Demonstrasi bukan Amalan Sunnah.

Jap saya harap saya sedang berbicara dengan para muslimin dan muslimat, terutama penulis ni.

Tolong lampir dalil al-quran dan sunnah yang suruh kornag baut begitu?

dalam dunia ada dua perkara, iman dan taat , kufur dan maksiat, iman dan taat itu islam, buat perkara luar dari iman dan taat, walau niat baik sekalipon, ianya perbuatan KEKAFIRAN (Melanggar perintah Allah dan Rasul). Syahadahlah camne pon, perbuatan kekafiran tetap kekafiran. Jadi kamu ingat barnag seronok buat perkara begini?

Firman Allah, "Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kalian." (An-Nisa': 59).

Sabda Rasulullah saw., "Barangsiapa taat kepadaku, ia taat kepada Allah. Barangsiapa bermaksiat kepadaku, ia bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa taat kepada pemimpinku, ia taat kepadaku. Dan barangsiapa bermaksiat kepada pemimpinku, ia bermaksiat kepadaku." (Muttafaq Alaih)

"Mendengar dan taat diwajibkan kepada orang Muslim dalam apa yang ia sukai dan benci, selagi ia tidak disuruh bermaksiat. Jika ia disuruh bermaksiat, ia tidak wajib mendengar dan taat." (Muttafaq Alaih).

Jadi beritahu saya apa hak kalian yang bersyahadah untuk berdemonstrasi.

Kalau ikut sejarah kekhalifahan, yang banyak berdemonstrasi adalah golongan khawarij dan rafidhiyyah.

Golongan salaf yang lepas juga pernah berkelahi sesami sendiri akibat FITNAH dari golongan Khawarij dan rafidhiyyah.

Jadi nak tanya sikit, hangpa nak ikut Islam yang Nabi SAW atau "Islam" yang golongan khawarij dan rafidhiyyah anjur?

Dah nampak mana satu Iman dan Taat yang menjurus keimanan , dan Kufur maksiat yang menjurus kekafiran?

Kalau apa hangpa buat tu betul, Insya'allah golongan yang taksub Allah dan Rasul semata-mata, dari guru pondok hinggalah anak murid, dah lama anjur besar-besar sedangarkan mereka tak peduli isi dunia, mereka syahid yang dicari.

Ada akal takda akal? Umur baru brapa nak tunjuk cerdik? Asas agama kalau goyah jgn tunjuk cerdik dan lagak di depan Allah Ta'ala! . Nauzubillahiminzalik.

Anonymous said...

Kalu kat fb aku klik botton "like" bro....

Anonymous said...

Rasulullah SAW Bersabda :-

"Barang siapa tidak menyukai sesuatu pada pemimpin, hendaklah ia bersabar, karena barangsiapa keluar dari pemimpin sejengkal saja, ia mati dalam keadaan mati jahiliyah."

(Muttafaq Alaih).

Jadi cuba cerita, tindakan kamu betul, atau Apa yang Rasulullah SAW suruh tu betul?

azizul said...

haha..nice post..jangan biarkan minda mahasiswa diselubungi berita meraban

Izat Tarmizi said...

Ramainya ANONTROOPERS..nak berdakwah tapi takut-takut nak letak nama..

Mat Semantan said...

all right.. dah ada yg berhujah.. walau sekejam mana sekalipun pemerintah tu kita kena ikut je.. buat je donno mcm lembu.. gitu?

Anonymous said...

politk politik....udah2 ;a tu yop berpolitik....kalau paham diam, x paham bising.....^_^

Anonymous said...

Mat Semantan :-

Maaf, nak tanya sikit, Bila kita beragama, kita nak Ikut Allah dan Rasul atau ikut nafsu? Kita nak ikut perintah Allah dan Rasul atau ikut akal? Kita lebih tahu yang terbaik atau Allah dan Rasul lebih tahu apa yang terbaik? Kita pelihara diri kita atau Allah pelihara diri kita?

Kalau cara kamu betul, kenapa, sebagai contoh pada zaman salaf, sampai wali Allah dan para ariffin banyak kat negara tu, yang tak takut sesiapa melainkan Allah, nak syahid, tapi walaupon pemimpinnya kaki botol la, kaki songlap duit lah, selagi tak Perintah rakyat baut maksiat, dia tak buat pape? cuma kalau mereka jumpa kekadang mereka tegas tegur camtu.

cuba cerita sikit, nak ikut akal atau Allah dan Rasul? mana lagi betul?

Anonymous said...

Rasulullah SAW Bersabda :-

"Barang siapa tidak menyukai sesuatu pada pemimpin, hendaklah ia bersabar, karena barangsiapa keluar dari pemimpin sejengkal saja, ia mati dalam keadaan mati jahiliyah."

(Muttafaq Alaih).

Nabi SAW lagi betul atau kita betul? cuba cerita.

Sebenarnya niat dah ebtul, cara tu yang boleh menjurus ingkar perintah Allah dan Rasul, itu je kita nak elak. Ingat saya suka Najib ka? Najib tu Ehsan/Akhlak pon hancur. Bini lagi ler.

Tapi wahai saudaraku, jgnler kita beragama mengikut akal dan nafsu, kita ikutlah Allah dan Rasul, sebab Allah dan Rasul lebih mengetahui, bukan kita. Wallahu'alam.

Anonymous said...

Izat Tarmizi :- Maaf, orang beriman tak bersangka buruk.

Politikus Politikucing said...

ANONDAKWAH. ingat tak sejarah rasulullah saw dan para sahabat berkumpul dari rumah masing-masing dan berjalan ke kaabah. ala, yang waktu para jahiliyah halang dgn bara api, kayu2 berduri etc2... demonstrasi tu istilah baru.. dalam istilah arab ikut nahu dan balaghah apa dia ye?

tapi wahai saudaraku, pemimpin kamu tu ada usaha ikut jalan pimpinan Rasulullah SAW ke?

kamu tahu tak hadith yang kamu copy paste tu turun asbab apa dan bila peristiwa itu berlaku tentang apa?

Anonymous said...

Tuan Politikus :-

Ada tak Pemimpin sekarang halang kita beragama? halang kita melakukan fardhu ain?

cuba baca balik sabda Nabi SAW tadi....

Saya tanya lagi, apa Sunnah Nabi SAW tu takleh pakai sekarang dah ka? dah expired ke bro?

Anonymous said...

"Barang siapa TIDAK MENYUKAI sesuatu pada pemimpin, hendaklah ia BERSABAR, karena barangsiapa keluar dari pemimpin sejengkal saja, ia mati dalam keadaan mati jahiliyah."

(Muttafaq Alaih).

kalau ikut akal dan nafsu aku dna tolak panduan Allah dan Rasul ketepi, dah lama aku gegar parlimen terus bro. Sembelih terus pemimpin mana yang tak ikut cara Allah dan Rasul ke apa. tak main la demonstrasi2 ni.

Sabda Rasulullah saw., "Barangsiapa taat kepadaku, ia taat kepada Allah. Barangsiapa bermaksiat kepadaku, ia bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa taat kepada pemimpinku, ia taat kepadaku. Dan barangsiapa bermaksiat kepada pemimpinku, ia bermaksiat kepadaku." (Muttafaq Alaih)

"Mendengar dan taat diwajibkan kepada orang Muslim dalam apa yang ia sukai dan benci, selagi ia tidak disuruh bermaksiat. JIKA IA DISURUH BERMAKSIAT, IA TIDAK WAJIB MENDENGAR DAN TAAT." (Muttafaq Alaih).

Politikus Politikucing said...

JAWAP SOALAN DENGAN SOALAN. comel pendakwah ni. Baru lepas tahajjud?

Sunnah nabi sentiasa boleh pakai sampai bila-bila. Bila pulak aku question sunnah nabi?

ada! MEREKA MENGHALANG USAHA UNTUK MENDAULATKAN HUKUM ALLAH SWT. tu bukan beragama? dalam lughah agama tu apa? CARA HIDUP KAN?

(bila aku question sunnah nabi?)

hadith yang kau copy paste tu kau tahu tak sebab apa nabi bersabda mcm tu, atas peristiwa apa dan bila? kalau tahu ..sila jelaskan..kalau tak tahu..tolong CARI.. kalau belajar ulumul quran kena wajib tahu asbab nuzul ayat quran..hadith pun mcm tu.. tahu ke tak ni?

Anonymous said...

Politikus, masa kesah Nabi SAW tu, depa halang menjalani kehidupan sebagai Islam, pahamler kesah tu sebelum nak guna sebagai hujah. Nabi SAW, bukan demonstrasi dah, terus perang dan ambil kuasa.Wallahu'alam.

Anonymous said...

Politikus :-

Ok la nak jalani hudud.

Boleh aku sendiri tak pernah tolak hudud.

TAPI

paling kurang la requirement saya nak tanya, Boleh awak listkan berapa ramai Muhadditsin ada di Malaysia yang layak untuk menjalankan hukum Hudud?

Tuan, jgn sangka buruk buta tuli dan jaga ler akhlak sikit bila nak berbincang, apakan lagi yg libatkan hal agama. Habluminannas, Habluminallah.

Politikus Politikucing said...

kesian anon. tanya tak jawab. ilmu di dada atau ilmu di internet? generasi keyboard warrior..

malu ke nak jawap tak tahu? :)

warrior..

sekarang ni tak terhalang ke nak menjalani kehidupan sebagai islam? kalau buat jenayah di hukum ikut islam ke sekarang ni? ke jinayah tu bab lain dari addin?

kelakar lah awak ni..

hujah? saya tak berhujah pun.. saya bertanya. cerita tu untuk saya meletakkan konteks sebelum bertanya. takut tak faham dan lari konteks je..

pi ngaji bagi habih dulu aih..esok pi tanya ustaz 2-3 orang tentang soalan2 saya tadi tu yer..

Anonymous said...

Kalau kamu tak question sunnah Nabi SAW, kenapa nak question bab hadith yang untuk praktik harian? boleh kalau nak panjangkan cerita begitu, tapi dgn syarat, segala perbicaraan yang nak disampaikan hanya dengan petikan Al-Quran, Hadith dgn tafsir ijma dan qias, boleh? Insya'allah saya takda masalah, kalau ini yang kamu nak? dan segala hujah Dari Salaf hingga khalaf , dari Al-Quran hingga ruqyah sekali pon kamu nyatakan sanad penerimaan kamu, boleh? Kalau nak boleh ja insya'allah, sebab saya mmg ngaji pondok pon.

Politikus Politikucing said...

awak sedang bersangka baik dgn saya anondakwah? wah sungguh husnuzon awak ni.. bagus..

walk the talk la bro.. :D

Anonymous said...

Apa syarat minimum utk perlaksana hukum hudud?? saya sokong kalau lepas syarat minimum tu.

kamu hujah nak menang atau nak kebenaran, kalau takat nak menang ambiller, saya undur, sebab saya hanya menyampaikan Haq Allah dan Rasul, saya tak ingin pape, nama ke, populariti ke kemenangan sekalipon Insyaallah, Moga Allah Ta'ala Rahmati ktia sentiasa. Allahumma AMin Ya Rabbal Alamin.

Politikus Politikucing said...

hah tulis jelah kat sini apa yang kamu belajar tu dengan jelas dan terang berserta salur galur sanad hadith yang kamu sebut tu kalau dah tahu.

tak baik simpan ilmu sorang2.

Anonymous said...

Kalau saya sangka buruk dgn awak, saya maki ja, itu ja, watpa nak bicara bebaik lagi.

Anonymous said...

Bukan nak simpan, tapi dah jelas yang saya petik tu pon hadith umum, dah jadi syarah untuk awam oleh para solihin. Jadi agak janggal bila kamu bertanya. Ker kamu berpolitik atau bincang politik dgn mengasingkan agama? sedangkan kalau berpolitik, hadith2 saya letak tu antara hadith asas utk diamal dalam hal antara rakyat dna pemimpin?

Politikus Politikucing said...

wah husnuzon nya :D

Anonymous said...

yerla, kalau kamu rasa itu husnuzon. Saya pohon kemaafan insya'allah.

Anonymous said...

Salam. Mantap syeikh. Ana sokong enta. Mabruk alaiki ya kh.

iqbalsyarie said...

Wau! Wau! Hangat perbincangan di ruangan komen ini.

*Saya nak baca dengan senyap*

*saya senyap je ni tau*

Tapi nak ajak anda baca artikel ni- http://iqbalsyarie.blogspot.com/2011/10/sudah-jahil-malas-pula.html

Dan tertanya-tanya, kenapa guna 'anonymous'?

'Kebenaran' itu terlekat pada halkum sahajakah?

=.='

Insan said...

Jika mahu gunakan dalil sila gunakan secara sahih,jangan ambil muat saja.

Apa pandangan Ulama' berkaitan surah An Nisa ayat 59?
Bagaimana pelaksanaan politik di malaysia berkaitan di surah An Nisa ayat 58 pula?

Tidak melakukan hukum Hudud kerana tidak mampu berbeza dengan TIDAK MELAKUKAN HUKUM HUDUD DENGAN MENGHALANG DAN MENGHINA HUKUM ITU SENDIRI.

Boleh jelaskan "Taatilah pemimpin kamu selagi mana pemimpin kamu mentaati Allah dan Rasul"?
Pemimpin kita sekarang ni taati Allah dan Rasul ke?

Adakah ayat "SABAR" bermaksud diam membabi buta? Apa pandangan Ulama' berkaitan ayat "SABAR"?

Jangan terlalu cepat mengkhawarijkan jika lupa mengkafirkan golongan menghina dan menghalang hukum Allah.

AnonDakwah kata masa zaman Nabi itu bukan lah demontrasi tapi perangkan? Perang sebab halang pelaksanaan cara hidup mengikut cara hidup Islam.

Jadi selama ni hukum hudud pernah atau tidak proses ke arah pelaksanaanya cuba dilakukan?
Mungkin penambahan Hub Hiburan 1 Malaysia dengan tambah sekurangnya 10 kelab malam yang 1 kelab malam boleh memuatkan 1ribu mengunjung itu proses pelaksanaan cara hidup ala Umno?

Paracletos said...

Salafi di Mesir sudah setapak ke hadapan, menyertai sistem demokrasi dengan menubuhkan parti, bersama rakyat di jalan raya menentang regim yang zalim.

Kadang-kadang aku hairan, bila Salafi di Malaysia akan lebih matang?

Anonymous said...

salam. saya tak bermaksud nk interrupt sbb tak tahu langsung pasal politik dan sebrg hadis, cuma terpanggil kerana baris yg atas. barangsiapa tidak menyukai pemimpin..... Oke, saya pun terfikir, apakah perjuangan selama ini dikira salah kerana menentang pemimpin,tapi jauh di sudut hati, saya jugak terpanggil untuk menilai pemimpin kita, sudah cukupkah kriteria2 beliau mejadi khalifah Islam. jikalau betul belia mempunyai ciri2 khalifah yg betul, jadi beliau menjadi pemimpin. persoalannya layakkah beliau, sehingga menentang beliau dianggap mati dalam jahiliyah.

hamba ALLAH said...

pemimpin yg layak di hormati adalah pemimpin yg memimpin ke jalan islam... pemimpin kita mcm mane... sory to say... sgt tak menepati kriteria tu... even bini sendiri pun tak larat nk bimbing ke jalan islam.. dah hajjah pun tak pakai tudung lagi... suami tak salah ke tu ( n tolong jgn cakap tu hak dy untuk tak nak bertudung... sgt tak matang untuk org yg cakap mcm tu... for sure najib pun kongsi dosa sama.... rakyat yg tengok aurat dy tu...cmne)...

untuk statement ade ke ulama` yg layak untuk jalankan hudud kat malaysia ni( mmg sedia maklum, ciri2 untuk org yg menjalankan hudud ni mmg sgt tinggi)... tp tu jadi soal ke 2... soal pertama setuju ke hudud di jalan kan and ade ke usaha kita untuk menegakkan hudud tu... nik aziz, sultan brunai n orang yg sokong hudud yg lain... insyaALLAH dah terlepas dri tanggungjawab melaksanakan kewajipan tu... sbb diorg berusaha bermati-matian untuk menegakkan hukum islam...

satu2 nya penghalang adalah pemimpin kita sendiri.. bukan stakat menghalang... siap kate hudud tak relevant lagi...kalau cik anon kate sunnah nabi tu relevant spanjang zaman.. tu mmg betul.... tp camne dgn hukum dalam al-quran... hudud tu hukum al-quran... bukan hukum pas... n layak ke pemimpin yg menafikan relevant nya hukum al-quran tu ditaati n di hormati... fikir2 kan...

Anonymous said...

berhujah lah dgn ukhwah...

Anonymous said...

wuhuhuhuuuuu! terbaik! baik! hahahaaa ambO sOkOng mu!

Anonymous said...

the letter has some points but i dont it's appropriate (sort of degrading). But the comments are a good public discussion, lots of good points (makes me think differently). thanks

Anonymous said...

semakin seronok melihat lebih ramai mahasiswa mula bersuara...jangan kita layan org2 politik seperti brader tu bersikap bodoh cuba jadi juara kerana dia seorang ahli politik..ahli politik ni sama je kiri dan kanan..cuba menjadi jaguh di mata2 rakyat bagaimana tony phua kononnya jadi hero sokong gerakan demo jalanan mahasiswwa...rafizi ramli nurul izzah n shamsul iskandar sibuk dengan aukunya..terbaru seorg yg bodoh piang dlm UMNO..hal mahasiswa biarlah sama2 kt tentuknnya..kt perlu bersatu hati menolak SMM yang menggunakan nama mahasiswa utk kepentingan mereka..hasilnya mahasiswa juga yang dipandang hina.siapa SMM utk benarkan nama mahasiswa digunakan n berapa jumlah ahli mereka dgn menggunakan nama SMM??

Anonymous said...

sy sbagai seorang mahasiswa terasa yg teramat sgt dgn kata2 yg dilempar oleh 'pahlawan' Malaysia 2...jika tndakan mnurunkn bndera 2 salah,tegurlh dgn cara yg betul..klu 'pahlawan' 2 betul2 berani,mari! kita turun berdebat @ berf0rum..pihak kami sedia menyahut cabaran

Hero Bangsa said...

mahasiswa melayu yang sibuk berpolitik,,cina dan india sibuk study..bodoh piang...

Anonymous said...

jangan takbir kalau anda sendiri pakai rantai dileher..

jangan kerana orang besar ini, kite sesama mahasiswa bergaduh menegakkan benang yang kering..

jangan kerana perkataan ludah ini, admin blog ni akan diburu kerana menulis surat terbuka ini.

jangan kerana insiden ini, segala dalil Allah dipermainkan..

ingatan utk semua.. tak puas sila jumpa depan2... :) mungkin ayat dari mana2 ruang meluahkan perasaan bakal memalukan pihak yg tidak sepatutnya.. ni apa yg mak saya ajar dan ustazah dan ustaz saya tegaskan..:)

NameURL said...

Nah...bela lah lagi PANGLIMA LUDAH KAMU!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2841528446627&set=a.2620373277886.2145816.1511791734&type=1&ref=nf

Anonymous said...

Maaf saya juga ingin bertanya secara freely ,

1 :- Anondakwah tu kelihatan tidak menolak hudud, malah menyokong, kemudian dia bertanya dari segi requirement perlaksanaan, yakni paling minimum list muhadditsin yang layak melaksana di Malaysia, bagi saya apa dia tanya tu betul, kalau kita hu ha hu ha kata dia tak betul saya terpanggil padaa IJMA Ulama Muktabar Melayu yang juga MUFTI yang juga merupakan seorang Muhadditsin di MAKKAH dulu berkenaan Hudud, yakni Al-Allamah As-Sayyid Sheikh Ahmad Bin Muhammad Zain Al-Fathoni R.A yang berfatwa bahawa Hudud adalah penting selaku negara Islam akan tetapi Malaysia tidak meet minimal requirement untuk mampu melaksana. Jadi Mufti ni cakap cukup sekadar undang-undang yang lebih sesuai berdasarkan kemampuan selagi tidak melanggar Panduan Al-Quran, Hadith, Ijma' dan Qias, lebih kurang begitu.Bagaimana kita yang menyanggah anondakwah? Ye mmg kita dok cakap berdasarkan Al-Quran dan Hadith kena tegak, Tapi mana dalil dari Ijma dan Qias yang membuktikan Malaysia dah boleh laksana? Sedangkan Muhadditsin punya senarai layak laksana pon kita takda? Kalau dah jatuh layak, barulah kita boleh pertikai dengan PM tu melalui saluran yang lebih keras.

2:- Dalil umum anondakwah sampaikan itu saya tengok memang benar. Kalau ye pon mmg dah kena demonstrasi ke revolt sekarang, saya agak janggal kenapa ada banyak ulama besar dan anak murid yang mmg tolak dunia dan syahid tu keinginin mereka , yang lebih mahir bab agama dari kita tak demonstrasi dan revolt etc? Kalau tindakan kita mahasiswa ni ke sesiapa ke tu betul, mereka dah lama buat, mereka lagi ler tak takut apa. Tapi sebab apa anondakwah tu cakap betul, mereka bersandar pada Allah dan Rasul dalam setiap tindakan mereka, mereka tak bersandar pada akal dan nafsu mereka dalam hal agama. cubalah kita lapang dada berfikir. Sebab logik kita tidak mampu mencapai kebenaran Al-Quran dan Hadith, ilmu agama kita, kalau tak kita, saya ni dahlah caca merba, Hadith hafal ratus pon takda, apa lagi hafal Al-Quran.

Adha said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Pernah saya terbaca dalam kitab sejarah khalifah, ada beberapa khalifah yang agamanya jahil, apakan lagi pentadbirannya tak pure islamik.

But, walaupon punya banyak mufassirin, golongan yang taraf ulama, apakan lagi suffiyah, namun golongan tu semua tak ambil tindakan.

alasan mereka refer pada Al-Quran dan Hadith, Pemerintah itu walaupon zalim tak mengarah mereka buat maksiat lagi, jadi mereka bairkan, tapi bila pemerintah tu jumpa mereka kena tegur dan maki pon ada. Mereka biarkan pemerintah itu selagi dia masih layak berkuasa. Berdasarkan bacaan sejarah saya, bagi mereka, kalau mereka revolt tanpa sebab yg kukuh seperti telah diperintah buat maksiat, halang penyebaran dan amalan islam oleh rakyat etc, maka itu dikira telah ingkar perintah Allah Ta'ala dan Rasul, maka itu adalah kekafiran.

sangat halus pengamatan mereka.

cuba kita tengok apa brother anondakwah tu post dan fikir balik, kita nak cuba selarikan dalil tu dgn akal dan nafsu kita ke? hmmm.... moh kita ebrlapang dada, jgn fikir soal dunia, tapi soal akhriat akibat tindakan kita tu.

ada orang nait baik, tapi mcm brother tu kata, tindakannya salah, tak pasal pasal mati jahiliyyah atau kekafiran, pasal tindakan dia. tak pasal-pasal.

papepon kalau kita ni bukan yang layak menilai, jgn menilai ikut akal al-quran dan hadith, ijma dan qias ada. unless kalau kita ni tahap dah hafal beribu hadith, al-quran dari segi Tauhid, feqah dan taswwuf. barulah boleh nak kata hadith ni pakai time tu je ke, time ni je ke ke ape ke. Apa ktia kata akan ditanggungjawabkan kat akhirat woo...kat dunia syok ar cakap, kat akhirat dah tak syok....Wallahualam.

Anonymous said...

Pernah saya terbaca dalam kitab sejarah khalifah, ada beberapa khalifah yang agamanya jahil, apakan lagi pentadbirannya tak pure islamik.

But, walaupon punya banyak mufassirin, golongan yang taraf ulama, apakan lagi suffiyah, namun golongan tu semua tak ambil tindakan.

alasan mereka refer pada Al-Quran dan Hadith, Pemerintah itu walaupon zalim tak mengarah mereka buat maksiat lagi, jadi mereka bairkan, tapi bila pemerintah tu jumpa mereka kena tegur dan maki pon ada. Mereka biarkan pemerintah itu selagi dia masih layak berkuasa. Berdasarkan bacaan sejarah saya, bagi mereka, kalau mereka revolt tanpa sebab yg kukuh seperti telah diperintah buat maksiat, halang penyebaran dan amalan islam oleh rakyat etc, maka itu dikira telah ingkar perintah Allah Ta'ala dan Rasul, maka itu adalah kekafiran.

sangat halus pengamatan mereka.

cuba kita tengok apa brother anondakwah tu post dan fikir balik, kita nak cuba selarikan dalil tu dgn akal dan nafsu kita ke? hmmm.... moh kita ebrlapang dada, jgn fikir soal dunia, tapi soal akhriat akibat tindakan kita tu.

ada orang nait baik, tapi mcm brother tu kata, tindakannya salah, tak pasal pasal mati jahiliyyah atau kekafiran, pasal tindakan dia. tak pasal-pasal.

papepon kalau kita ni bukan yang layak menilai, jgn menilai ikut akal al-quran dan hadith, ijma dan qias ada. unless kalau kita ni tahap dah hafal beribu hadith, al-quran dari segi Tauhid, feqah dan taswwuf. barulah boleh nak kata hadith ni pakai time tu je ke, time ni je ke ke ape ke. Apa ktia kata akan ditanggungjawabkan kat akhirat woo...kat dunia syok ar cakap, kat akhirat dah tak syok....Wallahualam.

Anonymous said...

perbincangan yang amat menarik awal dari tindakan beremosi pemuda-pemuda yang berniat pertahankan maruah pemimpin.cara yang tidak bijak, bahasa yang tidak matang dan amarah yang tidak dikawal.
Pendapat saya ialah:
Tindakan beberapa mahasiswa di pwtc itu tetap salah.sekarang ini terlalu banyak saluran dan luahan.pandangan diberikan.gunakanlah dengan.cara yang matang.dn.dihormati..Ini negara kita,rumah kita dan tempat tinggal kita semua.saya sudah merantau banyak negara, dan bersyukur negara kita sebenarnya antara negara Islam yg terbaik melalui proses perubahan yang amat ketara.percayalah. .evolusi ISLAM di malaysia melalui proses yg baik.50an,70an,80an,90an dn skrang abad ke 21.semua menampakkan perubahan yg ketara.dulu di sekolah menengah atau rendah bpakaian skirt dn sluar pendek tpi skrang btudung dn mnutup aurat.dulu pemahaman Islam dklangan rkyat Msia msih rendah tpi kini Tahfiz, sekolah sekolah agama mcm cndawan tumbuh selepas hujan..Begitu juga siaran TV, bukalah dan.setiap hari seawal subuh hingga malam hari, ptogtam tv, tanyalah ustaz,sentuhan kalbu dn apajua ug bkaitan agama boleh jadi makanan rohani kita setiap hari.begitu juga program agama di luar rumah.kita yg bebas mengikutnya. .percayala. .evolusi islamisasi sedang berlaku dan kerajaan, bagi pendapat saya sentiasa terbuka utk merealisasikannya. .perbankan islam. .hari ini tokoh tokoh perbankan islam lahir dari msia. .bersyukurlah. mana ada halangan. . .
semua ini adalah kerana kita masih menjadi pemimpin tonggak negara. .jika semua org islam di msia samada umno,pas, bebas bersatu evolusi ini pasti mampu dipercepatkan. janganlah gunakan kekerasan atau revolusi jalanan kerana itu bukan cara kita. .apajuapun semua kita walau tidak sependapat walau berbeza puak kita masih mengucap 2 kalimah.persaudaraan janganlah diusik dgn kata nista atau saling persenda.renung renungkanlah. .wahai saudara saudaraku. .

Anonymous said...

terbaik la post.betul.hak sebagai orang intellectual perlu di pertahankan.

cuba taip

Forum: Pemansuhan AUKU, Kebebasan atau Gimik Politik-

Anonymous said...

saya setuju pendapat di atas.hari ini kita berlaga sesama sendiri, berbalah hanya disebabkan perkara kecil.kita patut bersyukur dilahirkan bangsa Melayu dan beragama Islam.Hari ini kita lihat perpecahan umpama rekah yg besar sedangkan Islamlah sumber penyatuan dan kekuatan.Bagi sesiapa yg cerdik pandai pasti mrngetahui bahawa bangsa Arab yg menghuni dunia pada tahun kenabian sangatlah mencintai bangsanya.Hari ini di Msia kita bebas berilmu dan berpuak namun walau kita pakai purdah atau jubah kita tidak dipanggil Bangsa Islam namun tetap dipanggil bangsa Melayu.Ini bangsa kita dan ISLAM agama kita.kita pertahankan kedua duanyalah. .saya beri pandangan ini kerana saya sedar ada usaha dan gerakan secara halus oleh puak puak pelampau dari bangsa lain (faham faham ye) yg sedang giat tanpa sedar cuba membawa negara ini dalam acuan 'cauvinisme'.apa itu cauvinisme? bacalah dan selidiklah. .akhirnya siapa yg akan rugi?bangsa kita,MELAYU hanya ada negara ini utk kita semua pertahankan! dan ISLAM memang subur dan mekar di negara kita ini tanpa sesiapapun boleh pertikaikan!. jadi utk semua saudaraku. hentikanlah berbalah. .duduk muafakat dan lontarkan idea yg baik utk sama sama kita kekalkan bumi Msia ini di tangan bangsa seagama kita. .

Anonymous said...

Sabda Rasulillah, "dengar dan taatilah,walaupun yang menjadi pemimpin kamu adalah hamba berbangsa Habsyi, "(riwayat al-bukhari).

neu said...

surat yg agak panjang untuk dikatakan sebagai surat ttp aku habiskan jg membaca surat yg dikarang panjang'

harap abg2 semua baca baca dgn hati terbuka :)

bact. said...

traffic hunter!

hurmm

Anonymous said...

ketaatan kami hanya kepada pemimpim yang mengamalkan yang makruf dan menghalang yg mungkar..jangan terlampau obses dengan bangsa Melayu, kerana penyatuan manusia bukan melalui bangsa tetapi melalui agama iaitu Islam

Anonymous said...

penyatuan sememangnya melalui Islam dan alangkah murninya usha menyatukan duakumpulan majoriti Umno dan Pas demi agama suci.duduk bermuafakat dan sama2 bngunkan negara.Jika di Palestin,pemuda disana berjihad berperang nebaskn tanaihair dri israel, alangkah bahagianya jika rakan rakan mahasiswa seluruh negara bangun dan laungkan penyatuan ini (antara pas dan umno) utk jihad atas dasar agama.jika dah bersatu, bersuaralah dan gunalah hak sebagai pemimpin yg benar benar ingin melihat Islam dihormati dan didiklah semua anak bangsa bersatu,sopan sebab akhlak yg mulia adalah seruan Nabi kita yang kiya cintai,Rasulullah s.a.w.Jadi mengapa perlu bermush jika ada pelan perdamaian.?

zulhelmi jamin said...

bakal graduan....kenapa jadi macam ni,saya tau jiwa mahasiswa,ibarat bara api yang hangat,saya pun pernah bergelar mahasiswa di sebuah universiti di pulau Borneo,macam anda juga lah dulu,pemikiran dan ideologi...,tp tidak lah sampai macam anda...apa kerajaan or umno dah buat kat anda mahasiswa?sekat PTPTN ke?menggangu urusan pelajaran anda semua ke? status anda sekarang "mahasiswa"=pelajar.....dimana letaknya tanggungjawab anda sebagai mahasiswa melayu?kalau tiada UMNO mungkin tiada qouta untuk anda di IPTA ,janganlah....masalah politik dan pentadbiran sebenarnya berlaku pada semua negara,tetapi Malaysia berada pada tahap yang aman kalau nak dibandingkan dengan negara lain,anda semua nak Malaysia huru hara ke?perbalahan sana sini,merusuh sana sini,politik terjejas,nak bekerja susah,UNIVERSITI terpaksa ditutup,ekonomi terjejas,yang gembira nanti siapa?nasihat saya,belajar betul-betul,jadi pemimpin yang sidiq,amanah,fatanah dan tabligh...kalau rasa pemimpin sekarang tidak betul,anda simpan satu azam,untuk menjadi pemimpin yang lebih baik dari sekarang,tolong orang melayu dan orang islam,itu yang penting...sebenarnya saya tidak pernah memberi komen di blog,tetapi saya sedih kenapa anak melayu yang mempunyai pelajaran sanggup berbuat demikian,bagi saya itu dah melampau...UMNO lah satu-satunya harta kita,harta orang melayu,janganlah mengotori rumah UMNO kerana anda tidak suka penghuninya,tetapi jagalah rumah UMNO itu sebagai harta peninggalan yang amat berharga..saya tidak dapat bayangkan jika kerajaan lain selain UMNO mentadbir,habis melayu,habis orang melayu,habis bangsa melayu,habis rakyat melayu,tiada lagi keris melayu dan tiada lagi kampung melayu

MASANYA AKAN TIBA

Bekas Mahasiswa said...

panglima2 tu mmg tugasnya membodek sbb nak carik makan, nak naikkan nama dan jaga survival persatuan diorg...dan dlm masa yg sama cuba dpt perhatian utk dpt komisyen dr tender/projek kerajaan yg diorg cuba nak dptkan....silap2 UMNO/BN upah diorg tu utk buat demikian....

oleh itu, korang jgn emosional dan tersentuh dgn provokasi UMNO/BN ni...seperti biasa siapa yg membawa kebenaran yg pada UMNO/BN pahit utk diterima akan mendapat halangan seperti ini...teruskan perjuangan dgn kental selagi bole...pedulikkan kan diorg yg meludah tu...diorg low standard berbanding mahasiswa...macamtu ke kualiti pemimpin yg memimpin sekarang?...lu pikirla sendiri

A-B-U

Jaki Jaka said...

kepada Zulhelmi Jamin...

UMNO menerusi kerajaan pemerintah BN sendiri telah merestui menghapuskan kementerian pembangunan usahawan dan koperasi....baca ni:
"Penubuhan Kementerian Pembangunan Usahawan pada 8 Mei 1995 bagi menggantikan KPA bertujuan untuk memberi tumpuan dan penekanan khusus terhadap pembangunan usahawan Bumiputera untuk mempercepatkan pencapaian matlamat pewujudan sebuah Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB). Penyusunan semula kementerian sebagaimana pada 27 Mac 2004 memperlihatkan Kementerian Pembangunan Usahawan telah diberi nama baru iaitu Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dengan tambahan tanggungjawab terhadap Jabatan Pembangunan Koperasi, Maktab Kerjasama Malaysia dan Bank Kerjasama Rakyat Berhad.

Selepas Mohd Najib bin Abdul Razak menjadi Perdana Menteri pada 2009, kementerian ini menjadi antara yang dihapuskan. Peranannya dibahagi-bahagikan dan diserap oleh kementerian lain... (dr wikipedia)"

So siapa yg khianat Melayu setelah kaya dan xsedar diri? siapa???...camne MARA skrg??/siapa yg buka kuota bumiputera dlm MRSM bagi kepada bukan bumiputera???....

sudahla dgn politik lapok UMNO menakutkan rakyat...rakyat bole pilih siapa dia nak...skrg pilih pembangkang...xpuas hati pilih BN semula menerusi pilihanraya....apa risau??? UMNO dan BN dah rosak, perlu kita perbetulkan (kalo korg perihatin)...biar diorg kalah dan menyesal...sama2 kita humban ahli politik yg bnyk seleweng...tarik balik pencen mereka...kasi ajar diorg yg menyusahkan rakyat...

Anonymous said...

kalau berdemonstrasi tak boleh... sebab pemimpin yang dok ada sekarang "baguih" sangat....kena taat buta-buta...kena tipu buta-buta... Rasulullah pun tak cakap kena ikut pemimpin yang zalim... yang membenarkan RIBA berleluasa di muka bumi MALAYSIA... setahu ambe yang tak berapa berilmu sangat ni... dah jatuh hukum wajib memerangi RIBA dan golongan yang mengamalkan RIBA... sudah 50 tahun memerintah secara "adil dan saksama"...usahkan nak laksanakan hudud...RIBA pun tak dapat nak hapuskan...bawa-bawa la bertaubat semua...esok kat depan Allah S.W.T nak jawab apa kalau kena soal kenapa tak perangi RIBA? kenapa tak laksana hukum hudud? tepuk dada tanya iman masing2...jangan dok sembang saja dalam forum...habuk apa pun takdak...jangan dok hina orang nak berdemo...kalau diri tak mampu nak menentang kemungkaran dan kemaksiatan...

Jarosik said...

Sudahla korang semua...sedarla kepada semua yg sungguh2 berdakwah kat forum ni... korang kene tahu UMNO menerusi BN mmg mendokong kehidupan SEKULAR yg mengasingkan aspek kehidupan harian(ikut agama)dan aspek pemerintahan ikut cara Barat yg dianjurkan British sejak dulu lagi (Hudud xdiguna dan xdiadaptasi dlm perlembagaan).... selagi kita hidup dlm sekular, selagi tu la masalah sosial (jenayah,bohsia, bohjan, seks bebas, liwat, buang bunuh bayi etc) takkan selesai dgn hukuman ciptaan manusia mcm terjadi sekarang....pada yg nak Hukum Hudud dan perlaksanaan Islam sepenuhnya di Malaysia termasukla yg bersungguh2 dakwah Islam dlm blog ni, sanggupkan anda tolak/tidak menyokong UMNO dan BN?...kalo xsanggup anda juga la pendokong/penyokong SEKULAR....

Jarosik said...

Sudahla korang semua...sedarla kepada semua yg sungguh2 berdakwah kat forum ni... korang kene tahu UMNO menerusi BN mmg mendokong kehidupan SEKULAR yg mengasingkan aspek kehidupan harian(ikut agama)dan aspek pemerintahan ikut cara Barat yg dianjurkan British sejak dulu lagi (Hudud xdiguna dan xdiadaptasi dlm perlembagaan).... selagi kita hidup dlm sekular, selagi tu la masalah sosial (jenayah,bohsia, bohjan, seks bebas, liwat, buang bunuh bayi etc) takkan selesai dgn hukuman ciptaan manusia mcm terjadi sekarang....pada yg nak Hukum Hudud dan perlaksanaan Islam sepenuhnya di Malaysia termasukla yg bersungguh2 dakwah Islam dlm blog ni, sanggupkan anda tolak/tidak menyokong UMNO dan BN?...kalo xsanggup anda juga la pendokong/penyokong SEKULAR....

iLhAm_bEcKs said...

assalam,,

bang,nak bncang baik2 la bang..
stiap org ad pndpat msing2,,
so,share la..
ini la malaysia,very typical malaysian.
not supportive!
dumb3x!! smpai ble???

you will be a leader,so act like a leader la..bOo sne,boo sini, sikap sndri dlam berbincang pon xbtol..

(-,-!)

zulhelmi jamin said...

hebat sungguh peranan blog ni....boleh membuat perpecahan sesama bangsa,agama....malu saya nak tunjuk kepada saudara saya yang baru(kaum china)pasal benda ni,sedih saya tengok melayu macam ni,niat saya nak memberi nasihat kepada mahasiswa,bakal pemimpin negara yang akan mendukung sebuah negara,bukan nak berpolitik,saya tidak komen pun pasal parti pembangkang,cuma cara penyampaian mahasiswa ini tidak tepat pada caranya,itu hak dia nak sokong siapa,...saya lepasan graduet,menceburi bidang keusahawanan,Alhamdulillah segala kemudahan yang diberi kepada bumiputra sungguh berjaya,ini yang menyebabkan kaum lain cemburu dengan kaum kita,saya tidak tahulah jika anda tidak dapat kemudahan itu,sijil PKK,CIDB,KEMENTERIAN KEWANGAN,semua ada sijil bumiputra bagi orang melayu,apa lagi kita mahu?MARA pon telah memainkan peranannya,baru minggu lepas saya dapat duit dari MARA kerana saya dapat projek,tetapi kekurangan modal,saya gadai inden kerja,alhamdulilah,sudah 3 kali saya pinjam, semuanya berjalan lancar....tiada masalah bagi saya dalam keadaan ekonomi sekarang...saya jurusan ekonomi kewangan antarabangsa,bohonglah kalau saya katakan saya tidak tahu pasal ekonomi Malaysia,xperlu lah nak dihuraikan,memang kita mengalami masalah,tetapi kita patut bersyukur kerana semua pergerakan ataupun percaturan ekonomi kita berlaku dengan baik,dulu saya macam anda juga,baca di wikipedia,terpengaruh sana sini,tapi kenyataannya,anda boleh tengok sendiri,bukan nak mengiyakan pihak kerajaan melakukan pelbagai rasuah,riba',undang-undang yang tidak selari dengan agama tetapi benda ni kenyataan bro...lu boleh buat apa jek bro?nak tak nak,inilah Malaysia tempat kita,back to basic,6 rukun iman,5 rukun islam dan untuk negara kita 5 rukun negara....kepada adik-adik mahasiswa,kuatkanlah jati diri,tanam ilmu didada,kuatkan azam,tolonglah kaum melayu dan agama islam melayari bahtera negara kita.persiapkan dulu ilmu,kemudian barulah pergi membela,jika anda pergi dengan keadaan begini,tiada gunanya,siapa anda...pikir dalam-dalam,ingat bela melayu,naikkan semula bendera UMNO,kenapa lah bangsa kita sendiri nak robohkan rumah UMNO,rumah orang melayu diroboh tetapi rumah kaum lain dibina,...ini kenyataan,inilah yang orang saya,kamu dan semua sedang lakukan untuk orang lain...pikirkankalah,ini juga renungan untuk saya,kalaulah Hang Tuah ada baca blog ni dengan saya,mesti die menangis...bacalah sejarah UMNO.....dan untuk panglima perang itu,gunakanlah senjata yang lagi bijak untuk mengajar adik-adik,jangan gunakan senjata air ludah anda.....

L.O.V.E said...

beshh2....like surat neh.... ayt lembut tp pedih..hahahhaa....(^_~)

Anonymous said...

salam abg2 dan akak yg lebih senior..
x lme lgi sye akan dapat mengundi...
sebenarnya saya x nk je mengundi...
tpi bila sye bertnye,ade org kte x boleh x mengundi berdosa...
tpi smpai skrang sye x dpt lihat mne yg lebih bgus...umno,pas atau pkr,,sebab pemimpin tertinggi semua islam...susah lah beb...ade org bgi thu pilih yg mne bgi duit...rosaklah bangsa dan agama mcm tu..saye x nk tgk ank cucu saye kelak menderita sebab pilihan saye hari ini...klu umno salah..pkr dan pas mmg betul2 btul ke..sye x nk lah menyesal kemudian hari..
(ya allah selamatkanlah agama dan bangsaku ini dan andai diberi peluang untuk berada dalam barisan tentera iman mahdi aku bersedia ya allah demi agamamu..)plez tell me..hehehe..klu anda yakin pendapat anda mmg benar..tpi sblom 2 tolong fikir dulu bagaimana kalau pendapat anda sebenarnya salah tpi anda x sedar...(plez buanglah ego tu kejap)...

Anonymous said...

nama abang tersebut di facebook adalah "armand azha".. check it out..

Eversoris said...

"Rasulullah SAW Bersabda :-

"Barang siapa tidak menyukai sesuatu pada pemimpin, hendaklah ia bersabar, karena barangsiapa keluar dari pemimpin sejengkal saja, ia mati dalam keadaan mati jahiliyah."

(Muttafaq Alaih).

Jadi cuba cerita, tindakan kamu betul, atau Apa yang Rasulullah SAW suruh tu betul?"

dude, sejak bila abang ludah tuh pemimpin?n kalo pun dia pemimpin sesebuah kawasan yg aku bukan dalam kawasan tuh,maka title pemimpin tidak terpakai oleh aku

Anonymous said...

sat2...ANONYMOUS.....bley cek mencelah sikit....sedara/i ada faham/belajar tentang mustolah hadith dak? cek nak tanya kalau sedara/i bley tolong jelaskan lg x dgn lebih sejelas2nya mngenai KONTEKS SEBENAR maksud PEMIMPIN dalam hadith yang anda masukkan di ruangan komen ini adakah PEMIMPIN yang dimaksudkn oleh RASULULLAH s.a.w lebih 1400 thn yg lalu sangat2 BERKAITAN dengan konteks PEMIMPIN dalam NEGARA MALAYSIA sekarang ini? cuba tengok dan hayati balik bagaimana SEJARAH2 kerajaan ISLAM yg terdahulu dari mula zaman KEGEMILANGAN hingga KE ZAMAN KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM.....bukanakah ADA KAITAN NGN sikap2 PEMIMPIN jgk? maafla kalau sedara/i blum trbaca....tp cek syorkan....sebelum nk brhujah mnggunakan hadith2 nabi....perhatikan dlu kelayakan yg ada dlm diri kita ni sama.....paling tak pun klau xmampu...cek cadangkan sedara/i buka balik buku2 sejarah kerajaan ISLAM yg trdahulu....mgkin dari situ anda akn dpt BEZAkan antara PEMIMPIN SEBENAR dengan PEMIMPIN JAHILIYAH....wallahua'alam......

Anonymous said...

"Barang siapa tidak menyukai sesuatu pada pemimpin, hendaklah ia bersabar, karena barangsiapa keluar dari pemimpin sejengkal saja, ia mati dalam keadaan mati jahiliyah."

(Muttafaq Alaih).

Jadi cuba cerita, tindakan kamu betul, atau Apa yang Rasulullah SAW suruh tu betul?"




dude....sat2..bley cek mencelah sikit....sedara/i ada faham/belajar tentang mustolah hadith dak? cek nak tanya kalau sedara/i bley tolong jelaskan lg x dgn lebih sejelas2nya mngenai KONTEKS SEBENAR maksud PEMIMPIN dalam hadith yang anda masukkan di ruangan komen ini adakah PEMIMPIN yang dimaksudkn oleh RASULULLAH s.a.w lebih 1400 thn yg lalu sangat2 BERKAITAN dengan konteks PEMIMPIN dalam NEGARA MALAYSIA sekarang ini? cuba tengok dan hayati balik bagaimana SEJARAH2 kerajaan ISLAM yg terdahulu dari mula zaman KEGEMILANGAN hingga KE ZAMAN KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM.....bukanakah ADA KAITAN NGN sikap2 PEMIMPIN jgk? maafla kalau sedara/i blum trbaca....tp cek syorkan....sebelum nk brhujah mnggunakan hadith2 nabi....perhatikan dlu kelayakan yg ada dlm diri kita ni sama.....paling tak pun klau xmampu...cek cadangkan sedara/i buka balik buku2 sejarah kerajaan ISLAM yg trdahulu....mgkin dari situ anda akn dpt BEZAkan antara PEMIMPIN SEBENAR dengan PEMIMPIN JAHILIYAH....wallahua'alam......

Anonymous said...

tulis surat Like A Boss!
Achievement Unlock : Freddie Mercury.

to abg ludah : ultra high angle facepalm!

Yemo said...

well said, those people are born without brain... We mahasiswa aren't Kuda or Macai for Pembangkang, but obviously, they are... This is UMNO style to make people vote for them... Funny!

Anonymous said...

masa rakyat mesir demontrasi menjatuhkan hosni mubarak..ulamak terkenal yusuf al qaradawi x prnh bising pon.

Anonymous said...

turun bendero muko ore suko make rasuoh,kes bunuh altantuya xpo..leh pahalo..sebaik2 mano cino dap pom(xmake rasuoh ko apo),KEROjaan tetap anggap dap jahat..sejahat2 KEROjaan umno(dok make rasuoh,judi,kes bunuh)..xpo,halal blako 2 sbb umno ore melayu islam..islam ke sebaik2 agama,,xdop hal la nk minum arok ko,nk judi ko,g clubbing ko,wt seks bebas..ore islam ke

Anonymous said...

Walaupun saya anonymous;

THIS IS BEST BRO!

Anonymous said...

Walaupun saya anonymous;

THIS IS BEST BRO!

Anonymous said...

hahh2..meme terbaik lah k0men2 kat cni...bal0h sesam0 kit0...tgk mcm melayu islam belak0w...pakat wat tubik hujah bernas2...hebat blak0w nap0k...wat man0w s0k0m bn 2 jgn lup0w buang dulu ugama islam 2 ltk luar..baru kecek p0litik...sbb sek dem0 2 ugama asing...p0litik asing...t0k ngulu sek dem0w 2 0yak... tp amb0 d0p penah pl0p baca atau blajar kitab..ugama nge p0litik ni asing...sbb masa nabi 0r sahabat memerintah xd0p pl0p lagu ni...pikir2 kan lah...jgn sampai kita ni ikut pemimpin jahiliyah....

mudah ja. said...

Salam.

aku dari nak baca sampai malas nak baca komentar-komentar di atas. berbalah bagai nak rak. sedang isu pertama belum ungkai nak menambah perasa dalam masakan.

cukuplah dengan cukup. yang lebih kita kurangkan. yang kurang kita tambahkan tapi beringat jangan sampai melampaui batas seorang manusia.

lidah malah tulisan harus biar semua sederhana bagi saya Islam itu mudah jangan disulitkan nanti orang nak peluk Islam tak jadi gara-gara semua nak memandai dan menyulitkan.

Salam.

Anonymous said...

wahai sahabat semua, sedarlah,,, kita sebagai rakyat ni setengah mati cari makan nak bela anak bini, yang berapa ramai lagi kais pagi makan pagi, yang berapa ramai lagi tak tahu untung nasib diri dan keluarga esok harinya,,, apa yang kita ada????? nak tanya sikit, satu soalan je, malas nak tanya banyak;beli cincin rm24 juta tu pakai duit sapa? org umno tolong jawab skit, pleasssssseeeeee

Anonymous said...

Just Share~
http://www.facebook.com/note.php?note_id=311337235556019

Dunia Maklumat said...

Semoga Sama-sama Ambil Pengajaran..

Anonymous said...

anon2 dakwah sekalian, mereka buat demonstrasi bukannya menyalahi undang2? mereka masih mematuhi peraturan negara, yang juga peraturan pemerintah, cuma bila sampai waktu pilihanraya, mereka x undi UMNO, sebaliknya undi orang lain, kalau orang lain menang, bukankah itu kira musyawwarah? kalau orang lain menang, adakah anda akan masih taat kepada kerajaan?

Tuke Kutek said...

as'salam...

"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, ayat 229).

Pemimpin kite langgar hukum Allah tak? Kalau tak langgar, tak zalim, tapi kalau beliau seorang yg melanggar Hukum Allah, kire wajib taat jugak ke?

Anonymous said...

fuhhhhh

Anonymous said...

Yang turunkan bendera tu perbuatan provocative ...mengundang padah dan ludah ...Kesalahan peringkat Idiot.

No wonder hulubalang melenting...

Dua dua "Moron of The Year)

Balqis Riza said...

me gusta

Anonymous said...

Salam semua maaf jika saya mencelah disini,
Bagi abg Panglima pengajaran yg hebat utk anda, .jika anda pemidato sklipun, kata2 berhemah jauh lbih tajam dn mmbri kbaikan sbliknya cara,nada,bahasa anda mmbri umpan dn mknan pda hati2 muda yg mdah retak.
salam perknalan smua,ingin sya knalkan,sya adlah.bkas mhasiswa,bkas pemimpin mahasiswa dn prnah suatu wktu dahulu swaktu pemimpin idola sya ditahan. .sya brsama rakan2 lain swktu pngajian mprotes dn angin reformasi mdah serap djwa.kmi. .brtahun2 akhirnya kmi mlai sdar. .hakikatnya pjuangan yg sbnar bkanlah dgn cra reformasi hanya tercuit utk slmatkan pmpin yg kami anggap 'idola' sdangkan hakikatnya evolusi islamisasi di ngra kta ini tlahpun,sdang dn kni msih dlm lndasan yg sgt baik.
izinkan saya bri pandangan:
1.Isu kezaliman thadap bngsa Melayu/bumiputera
Apakah kta smua sedar terlalu byk sdah peruntukan dn nikmat yg dbrikan hngga msih ada suara2 yg kata kta msih dizalimi?ASB,Amanah Saham Bumiputera wlpun kni dividen tdk sehebat dlu tpi crilah mana2 ngara di bumi Allah ini yg bri nikmat spti ini. .kuota kemasukan pelajr ke IPTA juga ke luar negara tmsuk.ke timur tengah. tnpa kuota ini brapa ratus rbu anak bngsa yg tidak.akan mampu mlnjutkan plajaran ke mnara gading. .bkan.shaja kaota bahkan subsidi pngajian mlalui yuran yg sdah dkurangkn brapa byk kos yg sdh dsllmatkan utk mmbolehkan ank bngsa lahir sbg cendekiawan yg bleh dihrapkn. .tanpa koata ini. .pergilah sluruh ipta di Msia dn crilah wajah kta tidak lgi mendominasi kampus2 sptimna kolej2.swasta yg bngsa mreka ini tlah bsedia utk anak cucu mreka sjak generasi ketiga teratas lagi utk pndidikan. .kita mahasiswa?sibuk.reformasi tanpa.sedar hakikatnya kta sudahpun.dlindungi namun dikaburi oleh umpan2 pmimpin yg hati kecewa\kpntingan.Kes mahasiswa di PWTC ini adalah dipercayai dilakukan mahasiswa yg bernama Adam. .siapa adam? siapa di belakang adam? lihat beberapa gambar adam bersama DSAI. Utk apa tindakan tbut dilakukan? hanya menagguk di air yg keroh. .utk apa selain membakar sentimen sesama malayu!
ingin saya beri pndpat lagi. . .

bersambung. . next. . .
Menang Sorak Kampung TERGADAI!
ikhlas dari cucu Mat Kilau, Kuala Rompin Pahang DM.

Anonymous said...

sambungan lagi.- cucu kat kilau. .

.kita dizalimi?koata pndidikan bahkan koata kependudukan hnggakan beli rumah pun diberi special discount. .ini nikmat yg kta miliki. .
Geran dan skim usahawan.siswazah,TEKUN dll
dah tamat pngajian. .mahasiswa yg ingin mnjadi ushawan pemerintah salurkn lgi skim dan dana hngga stiap seorang boleh dapat rm500 rbu utk.Skim.Ushawan.sswazah. .nak bniaga apa je asalkan halal dn sah disisi undang2. .kjaan bgi pkuang. .bagitu juga tekun senang senang boleh dpt rm50 rbu utk bantu pniaga2.apa lagi?dintindas ke?baru ni dana lagi rm500 juta utk mana2 sykt knderaan yg krugian. .Ini juga pnindasan ke?wahai cerdik pndai bukalah mata. .kes di PWTC skali lagi ditegaskan ini adalah perancangan rapi sebelum detik keramat 9 januari 2012 nanti.ibarat satu naskah yg diskripkan. .pda mahasiswa selidiklah siapa adam adly dan searchlah kat blog dsai dan terpampang kmesraan antara adam ini bersama dsai bersama ramai lgi yg lain bdri. .saya bnasib baik sebab saya ikuti pkembangan bkas 'idola'saya ini sjak di kampus lgi hgga kni. .dan tdak tkjut bla mndapati mahasiswa di pwtc itu adalah adam.. seorang mahasiswa yg diangkat dsai sbgai 'pjuang baru' yg dkayakan bjuang atas tiket AUKU. .dulu saya adalah salah seoarang pnedebat tntang AKTA ini namun biarlah apa yg kta buat mncerminkan adab dn bdaya serta akhlak kita sbg sorang MUSLIM.Bukan mmbakar sntimen yg akhirnya mrugikn anak bngsa.
sedarlah. .
Evolusi ISLAMISASI sgt berkesan di Msia,ngra tanah air dn inilah rumah kita. .Isu Riba cthnya bkan.sja diperangi di Msia.bahkan.disluruh dunia.Islam. .hakikatnya semua plu sdar ngra kita adalah ctg tbaik dlm.mmrangi.Riba hnggakan tbukti dlm psidangan antarabngsa ekonomi islam.sedunia di Doha,Qatar,Msia.diangkat antara ngra cth mpknalkan sistem ekonomi Islam dan ramai tokoh2 bkaliber lahir di bumi kita,Msia ni.Ingat lagi pernah stu wktu.dulu Dr.M pnah mcdngkan dunia agar mnggunakan dinar emas sbg peranraan.gntikan.wng kertas dn hri ini.Klntan telahpun mmulakannya.

ISU HUDUD, sbg Muslim saya wajib percaya apa aturan yg Allah berikan.sptimna pandangan di atas saya stuju dan mndoakan agar lbih rmai muhadditsi yg bklayakan akan lahir di bumi Msia ini dan kta yakin suatu hri nnti dgn cuaca politik yg lebih dominan kpda perpaduan smua ini tidak mustahil kita capai.
ISU cauvinisme. .spti ada ditulis di atas,ye betul.saya setuju sgt sgt. .sudah terang lagi bersuluh memang ada kcenderungan yg MHA Hebat dri puak bngsa lain PELAMPAU yg tanpa sedar sdahpun mnunjukkan kuku. .ayat mudahnye bginilah. .atas tiket P A KATAN rakyat mmbeti mksud rakyat bpakat atas 3 parti ini DAP,PAS da Keadilan. .namun realitinya dua pakar hebay ini Mr Lim n Mr Karpal (GENIUS PERINDANGAN MSIA) awal awal lagi bjya tndukkn tok guru tok gru ksayngan kita hnggakan hasrat menzahirkan negara Islam ditukar ke negara KEBAJIKAN!
JALAN KELUAR
hanyalah melalui PENYATUAN besar semua seagama baik UMNO,PAS dan bebas. .ini tanah kita. .tiada lagi tanah lain. . .
pada semua mahasiswa MUSLIM kawallah emosi,berilah idea apapun tapi jagalah tgkah laku dan tulisan. .setiap ayat bri dosa atau pahala.
pada panglima kat luar tu. .jgn cepat melatah sebab latah sudah ada dalam skrip yg dirancang. .dn itulah yg ditunggu,
Menang Sorak Kampung TERGADAI!
ikhlas dari cucu Mat Kilau, Kuala Rompin Pahang DM.

zulhelmi jamin said...

Banyak sebenarnya yang UMNO dah lakukan kepada orang melayu untuk menjamin hak kita dalam masa yang sama menjaga hati kaum lain,susah bro nak buat benda tu,lu patut respect...,menyatukan semua kaum dalam satu negara,itulah saya cakap,baca sejarah,jangan baca forecast sahaja..kita sedar atau sengaja taknak sedar ,apa sahaja ideologi anda yang menyekat UMNO adalah akibat daripada pembangunan politik di negara ini,ini biasa terjadi di semua negara yang membangun,saya tidak hairan pun anda semua bergaduh pasal cincin lah,kes bunuhlah dan pebenda lagi kerana itu semua terjadi pada semua pemimpin di seluruh dunia,tidak payah pergi jauh,tengok indonesia dan thailand sahaja,puak pembangkang akan menjatuhkan pemimpin mereka kemudian kamu lihat sendiri negara mereka,AMAN TAK?Pasai isu cincin,Datin Seri Rosmah Mansur beli cincin dari kamu ke?resitnya ada simpan?kamu dah pergi bank ke,betul duit kamu die pakai? kesian anda...macam ni,saya pon percaya pasal kes cincin tu,tapi tiada bukti yang kukuh untuk kaitkan dia...dan janganlah kalau sesuatu perkara yang tidak kita pasti,kita cuba menengahkannya,mendatngankan perbalahan nanti...

Bagi pandangan saya,semua perdana menteri kita daripada tunku Abd Rahman hingga sekarang telah melakukan terbaik untuk melayu dan rakyat Malaysia....yang saya khuatiri atau sangat takut,ialah bakal pemimpin di masa hadapan...percaya atau tidak Malaysia perlu mengadakan program realiti TV yang bertajuk pemimpin negara masa depan,untuk kita cari betul2 bakal pemimpin yang berwibawa....

Lagi satu,kalau mahu mengupas dari ayat alquran,fahami diri,fahami rasullullah dan fahami agama Allah,jangan fahami sesuatu ayat alquran dengan sebaris ayat sahaja,sesunggunhnya setiap ayat alquran itu penuh dengan makna yang luas dan halus,hanya Allah sahaja yang tahu apa yang terkandung di dalamnya...saya tidak suka berbicara mengenai ini takot tercalar nanti kesucian alquran....jagalah kesucian alquran sebagai pegangan umat islam.bukan sebagai pegangan kita untuk membela orang kafir.

"Oh Malaysia...tanah airku...tempat tumpah darahku,negeri elok yang sangat ku cinta,yang kupuja sepanjang zaman..."

Anonymous said...

superb!!!

Anonymous said...

apa yg penting maaf-memaafan ... bangkit bersatu kembali... we r malaysian people... kita ni negara yg bertamadun.... past is past...let them go..don't look at the back..simpan surat ni atau post laju je...bersatu,bersatu,bersatu,bersatu...fikir2kan lah

Anonymous said...

saya sokong pndangan cucu mat kilau kuala rompin dan zulhelmi. Terbaik. .

Anonymous said...

saya dah slidik. . .just google taip adam adly dan anwar ibrahim. .tak sangka. . betul la. .mcm skrip dan.drama. provokasi yg dicipta utk naikkan sentimen benci membenci. .lagi-lagi mahasiswa dipergunakan. .adam. .adam. .dan bila puak 'panglima' tnjukkan amarah. .mka bmulalah adegan yg dtunggu. .dlm internet plak puak puak yg bbeza mulalah bgaduh. .aduhai. .macam filem hindustan la. .ni siapa yg untung siapa yg rugi?. .
BUKALAH MATA JAGALAH KATA KTA. .tarikh 6 januari nnti tu bukan ke keputusan kes. .harap2 jgn ramai yg melatah. .hanya kerana seorang habis punah satu negara!

Anonymous said...

salam pengkomen2 skalian..

aku tgk korang bincang2 ni cam best, aku nak join gak ar..

pertama pasal xbleh lawan pemerintah dlm Islam.. ko dah kaji ke SEMUA hadith dgn ilmu mustalahnye sekali pasal bab ni? semberono saje xbagi lawan pemerintah walaupun zalim ni ape cite? isu ni kalaupun khilaf tapi bercakap benar dihadapan pemimpin yg zalim mmg dituntut SUNNAH.. cek balik kitab hadith ko tu..

kedua pasal kerajaan dah banyak berjasa utk rakyat. mgkn ko byk bace berita harian n utusan melayu, tgk plak berita2 tv bawah jagaan BN, mmg la semua positif.. aku sendiri dgr sendiri dr org petronas, felda etc, mmg ade skandal dlm kebanyakan agensi GLC yg bawak income berbillion ni.. sebab tu xusah pelik la kalo yg jage felda pon dr org yg ade rekod rasuah.. lu pk sendiri la beb.. keje bawak hadith tp xkene dgn realiti pon xjadi beb.. fiqh pon kene kuasai..

ketiga pasal teori konspirasi pembangkang (kononnye).. aku tau ade jenis manusia yg macam ni, pandai pusing sampai dah xnampak realiti.. korang bukak la mate tgk malaysia skang, ape kes jenayah yg xwujud? sosial anak muda makin parah. kadar kemiskinan meningkat yg mendesak manusia buat keje maksiat? xkire dgn kes2 rasuah yg dibiarkan berlonggok fail2 di SPRM. keluarga pemimpin kaye raye dan rakyat marhaen terus miskin..

negara kite kaye dgn anugerah Allah dr sumber bumi dan sebagainye, tp kenape rakyat masih melarat terhimpit dgn kehidupan yg serba kekurangan? aku nampak yg cakap mcm bagus sokong BN dlm ni sbb korang xrase kesusahan org laen. boleh jadi kroni2 mcm korang ni mmg dibela, supaya terus sokong puak2 zalim ni di malaysia.. tp korang lupe yg diberi kat korang hanya 10% drpd ape yg Allah kurniakan kat tanah air kite malaysia.. yg laen jerung2 besar nikmati bersama kroni elite mereka.

perjuangan lawan kezaliman bukan agenda anwar ibrahim sorang, bukan pasal die n cite2 die nak jadi PM whatsoever.. so kalo ko nak burukkan anwat kat sini silekan, tp ini adalah perjuangan rakyat marhaen yg mahukan kerajaan lebih baek dan bertanggungjawab.. bukan kerajaan yg terus jage menteri yg dah sah jelas ade skandal, bukan kerajaan yg bolot kekayaan negara dan bahagi peratusan kecil saje pada rakyat, bukan kerajaan yg hidup mewah dalam mase rakyat terhimpit dgn taraf hidup yang meningkat!

keempat pasal PAS dan negara Islam.. yg pandai komen kate PAS dah xperjuangkan negara Islam tu ade dengar ke ucapan presiden PAS dlm muktamar mereka? ade faham ke ape misi negara berkebajikan dan kaitannya dgn konsep ajaran Islam? sebab nak bagi faham puak2 jahil dan nonmuslim lah pendekatan lebih lembut PAS gunekan spy mereka x fobia awal2 dgn negara Islam.. nak tau lebih sendiri kaji la, jgn seronok dok jahil bute gite je..

kelima pasal adam adli, aku xkesah siapa die ni n sape die kenal. die bawak suara mahasiswa yg dah bosan dgn politik retorik UMNO-BN.. yg die turunkan bendera tu atas kesepakatan mahasiswa2 tu sume, bukan sebab die kenal anwar ke tuan guru haji hadi atau lim kit siang.. kalo najib rase terhina lebih baik die muhasabah ape yg die dah buat slame ni sampai rakyat marah sgt.. personally aku pon rase drastik sgt turunkan bendera tp isu dah banyak, penyelewangan kuasa puak2 elite n menteri pon ade tp senyap begitu je.. sape xbengang? yg leka dgn imbuhan2 kerajaan UMNO-BN saje yg tutup mate.. tindakan nak meludah org tu lagi patut dikutuk..

keenam, pasal demonstrasi xde dlm Islam.. aku xde ilmu sgt beb tp aku rase ulama dr negara2 macam mesir pon setuju dgn care demonstrasi. bahkan ustaz2 kat malaysia pon bg pandangan yg harus bahkan boleh jadi wajib turun demonstrasi bile nak lawan kezaliman.. so ulama byk pandangan, gune la yg mane sesuai utk sesuatu keadaan.. jgn amek satu je then salahkan yg laen.. xsame suasana satu2 negara tu..

kalau ade tertinggal bleh la yg laen tambah, cume aku nak kate WAJIB kite umat Islam tegakkan kebenaran dan lawan kezaliman.. so suluh diri sendiri dan sekeliling, ape yg benar dan yg zalim.. kite xlawan batang tubuh penzalim tp kite lawan sikap die yg zalim tu.. so lu fikir la sendiri beb..

-penuntutilmu-

Anonymous said...

MELAWAN KEZALIMAN?
Kezaliman apa?
Isu Felda. .tak bersyukur lagi ke?dijaga bagai bayi..diberi tanah dan ladang. .jualan hasil ladang beribu - ribu. .realitinya. .pergilah melawat felda-felda. .berbaris rumah2 banglo dan hari ini org felda bkn saja dpt hasil.ladang bahkan boleh buat kerja lain nk tambah pmdapatan. .dan cuba tnjau tinjau kat Putrajaya. .semaklah. .berapa puluh ribu anak anak pneroka ini diberi pluang utk bkerja samada pegawai tinggi mahupun klas rendah dan utk pngtahuan juga jgn terperanjat jika sya bgtau di universiti hebay swasta spti Lim Kok Winh yg rata rata anak org berada blajar juga anak anak peneroka ini diberi biasiswa oleh kjaan utk blajar disana. .pergi la cyberjaya dn semak.sndiri. ini FKTA! yak bsyukur lgi ke?
Isu Skandal
Sedar tak hari ni plbagai saluran. .plbgai agensi dtubuhkan utk perangi hbisan2 apa jua skandal dan salah guna kuasa. .secara terbuka kjaan bsungguh2 ingin bnteras kes kolar putih ni. .sedar tak kta apa itu NKRA. .indeks pngukur prestasi dn plbgai pemerhatian utk mngawal smua yg mmgang tadbir kjaan. .belum ada dlm.sjarah kkitngan.bkerja.hngga jam 11 mlm utk mlaporkan prestasi dn laporan NKRA. .Bukan snang mntadbir. . .ini dunia dan hanya akhirat yg smpurna. tpi usha ni kita kna lihat dgn hati yg tbuka.
ZALIM APA LAGI?
Semua kebebasn pda rakyat dberi samda melalui sluran rasmi mhupun mlalui alam maya.Jgn tpranjat.jka saya bgtau ada negara yg mnyekat kbebasan bsuara ini bahkan FACEBOOK diharamkan terus!Bukalah mata dan lpngkan dada. . .
ISU DEMOsTRASI. .
Apa itu demonstrasi?utk apa demonstrasi?Isu BERSIH bduyun dyun turun KL utk demo atas tiket beesih plihanraya. .berarak hngga ganggu plbagai aktiviti awam. .bahkan byk acara pribadi,kluarga,rasmi,pniagaan tjejas. .Demo dmana?di jalan jalan. . .adkah tdk bdosa jka kta gnggu kwsan awam yg lngsung tkdr kna mngena dgn niat demo tu. .dan yg HERAN seruan HIMPUN utk protes gajala MURTAD tak pula bri sokongan dn tnjukkan kesatuan!! Fikirlah. .dlm hal lain jka kta bbeza tdk mngapa tpi dlm hal yg mngamcam agama kita knpa DIAM MEMBISU!!
Pmrintah kita TIDAK ZALIM, bahkan pkataan ZALIM iti tdk lngsung sesuai disbut. .Jika ingin sgt mrasai payah mntadbir jadilah calon YB dan berat lgi mta mmndang brat lagi amanah yg dipikul. .
Kta plu bsyukur bukan asyik.mngata. .kita bebas cri rezeki cuma yg malas sja yg mundur. .di Msia jarang kta dengar org mati sebab tak makan tapi yg mati sebab tlebih makan sebab byk pnyakit mmang ramai. .. .akhir skli saya setuju apa yg dkata cucu Mat Kilau tntng isu Mr Karpal sebabshingga kini bliau mmang antara pakar perundangan di Msia.dn faham faham la pguam. .bgitu jga Mr Lim G E. .rasanya mana lebih baik samada tok guru kita bgndibgan dgn mreka atau sama2 bsatu dgn Hji Najib yg seagama utk sma bngunkn tnah air kta. .bukan sja Islam.akn.dpndng tnggi dihormati bhkan inilh kkuatan sbnar MALAYSIA.
Aminn3.
pda smua sahabat sahabatku. .mrilah kita muhasabah diri dn buang amarah serta sma INGAT ALLAH. .INGAT RASULULLAH. .jagalah akhlak kita semua. .
Hamba Allah Umat Rasulullah

Anonymous said...

saya sokong. . btul tu. .marilah kita berdoa biar smua org ISLAM.di ngara kta bersatu. bukan mnuju khancuran. .Lim Kok Wing!! untungnya anak felda. .
crita tntang skim usahawan siswazah kt atas tu betul la. .ada geran hngga rm500 ribu. tentang tekun tu pun betul la. .sbnarnya byk lagi dana dana kjaan dikembalikan pda rakyat utk mjukan diri. .
Jadi jgn la buruk sngka hingga semua kebaikan dan nikmat dh tak nampak . .skrang ni pda sesape yg nak mnceburi bidang agro lagi besar dana . jgn kata kjaan ZALIM jika kita tidak explore dan buka hati pada semua kebaikan kebaikan yg ada. .

zulhelmi jamin said...

Bersabarlah wahai penuntutilmu.....Dan bersyukurlah setiap pemberian yang diberi kepada kamu,jika anda bersyukur insyAllah Allah akan bagi lebih dari 10% kepada anda,Allah taala yang memberi segala rezeki kepada anda,bukan UMNO....... tanggugjawab anda sebagai orang islam,pergi lah tolong mangsa-mangsa miskin yang selalu keluar di dalam bersamamu tv3...dan berilah 1% daripada 10% rezeki yang kamu dapat daripada usaha kerajaan UMNO itu kepada orang miskin...itulah jalan penyelesaiannya...bukan tuduh sana tuduh sini,jikalau pun ade rasuah,kezaliman,biarlah pemimpin2 itu jawab di akhirat kelak,anda ada apa untuk perangi semua ini?harta bertrilion?dulu pon masa PRU12 macam ni jugak anda semua komen,tapi last2 berjaya ke pemimpin anda memimpin negeri yang dimenanginya?semua kelaut.....itu pon anda masih sokong lagi?peliklah........bila susah baru cari kerajaan,dah senang sikit dapat 10%,lupa dah kat kerajaan.....petronas dan felda?kang nanti saya cakap nanti anda malu,pernah ke tengok audit petronas dan felda?main belasah jek cakap....pergilah siasat ,walaupun saya tahu kamu guna petrol jenama PKR bukan petronas tetapi saya yakin bahawa di tempat kamu lebih banyak pam minyak petronas daripada pam minyak PKR....kalau macam ni lah ideologi dan cara orang melayu,asyik berpolitik dan beremosi setiap masa tanpa kesudahan, kita tidak akan jumpe lah jaguh seperti datuk abu chong wei,datuk aminah nicol ann david,tansri zul tony fernandes...bila lagi kita nak tengok orang kita maju macam mereka dan sampai bila kita nak banggakan kaum lain...

chorus dunia perlumbaan
-ramli sarip

"apa saja yang dikejar-kejarkan...ini paling harus ia mengerti...jangan sampai sesat haluan nanti.....memang benar diri kita mesti menang.....tapi apa yang dipertaruhkan.....jangan sampai menyesal kemudian hari....."

Anonymous said...

superb. .terbaik!

kadirchan said...

a good reply !

Anonymous said...

Firstly,sy seorg nonmuslim,xsokong mana phk,..

Sya lgsg xbminat dgn politik bha kn apa itu UMNO (fulnme) pn sy xingat wlpn dh blajar.
Ttpi,sy sgt ttarik n isu ini..saya baca dr surat di atas hingga la ke komen balqis riza.y slebihnya xlarat nk baca.

Apa y tlh sy baca, secara peribadi sy simpul kn BERSATU TEGUH,BERCERAI ROBOH..

TQ.

Anonymous said...

-mahukanyangterbaikuntuksemua-
sy rasa apa yg dikatakan oleh penuntutilmu tu sgt bernas..
tp xbrmakna yg lain xbernas..maybe itu fact yg korg dpt dlm environment korg..

cumanya,korg ceritalah sebanyak2nya yg korg rse kerajaan bg kat kite still tu adalah berapa peratus sgt je nk compare yg msuk dlm poket kroni2..bkn xnk bersyukur,tp kte menuntut hak kpd yg sepatutnya..

buka minda,explore lg bumi malaysia ni..jgn lah pergi tgk kwsn2 bndr,rumah2 elit je..mmg rse negara kte cukup..
acu gak,gi tgk pedalaman2,berapa ramai lg org ssh..
sekali sekala join persatua2 kebajikan gi bantuan kat anak2 yatim,org2 ssh..
jgnlah join persatuan kebajikn yg nk publisiti je,xke mana jgak..
rsenye org ssh y dberi bantuan bkn sbnr2 org yg betul2 ssh..
ada paham..

Anonymous said...

FELDA??? hahahah FELDA??!!!!! gi tengok sikit anak2 orang felda apa jadi? dah tau datang sini balik

Anonymous said...

Geli aku baca surat ko

Anonymous said...

Assalamualaikum. .
mcm best je discuss kt sni. apa jadi anak felda?
saya juga anak felda. .kembali pada asal awal ibu bapa dn nenek nenek kita dulu jauh lebih susah. .tapi kjaan buat pnempatan felda. .beri rumah beri ladang. . SECARA PERCUMA. .kita semua bpindah dari sluruh plusuk kmpung2. .
Anak felda? Setahu sya mmbesar sma mcm kwn2 lain. .byk sekolah kt dlm felda dan ramai juga yg msuk u. .tmsuklah sya. dpt biasiswa lagi. .ada juga kwn lain yg tk smbung bljar. .sma juga la mcm kwn bkan anak felda. . tapi mcm la kta bijak pandai ulat dlm batu pun boleh hidup saya nampak ramai juga yg bjya sebab byk pluang kerjaya jgn asyik harpkan ehsan kjaan semata mata. . .kita ambil la cth2 yg baik utk kta ikut. jka ambil yg x baik semuanya nampak salah dan semua nampak x btul kt kjaan. .betul kan. .

Anonymous said...

Salam semua,
Btul tu. .SayA JUGA ANAK FELDA..sebab tu la pda mahasiswa anak anak felda tmpukan pda pngajian jadilah org crdik pandai yg terhormat bwa kmajuan.pda kluarga dan bgsa bukan melaungkan reformasi demonstrasi BASI!!dah tmat pngajian umur pun msih muda kan ada msa lgi nk tlibat apapun puak mana pun tpi ingat msa pngajian ni lah masa yg terbaik utk mncari ilmu didada.
pda yg kata org yg susah tk dapat bntuan tu salah spe agaknye ye. .takkan nak harap beras jatuh ke riba. .urusknlah sndiri bntuan.jgn.dhrap pda sesape. .jka ada anak mnta la anak ambil borang. .jika.ada adik mnta adik jmpa org yg bnar2 uruskn. .jika ada jiran mnta tlong jiran dptkan bntuan. .dlm ISLAM hbungan sesama kita kan sgt dibri pnekanan. .Jgn slahkn puak puak atas yg tk slurkn bntuan jka hanya harpkan rezeki dtg bgolek. .
anak peneroka felda chini 3

Anonymous said...

saya setuju apa yg cucu mat kilau, zulhelmi dan anak felda tulis. SUPERP! Pandangan yg bernas. .

Anonymous said...

Mari kita bertafakur sejenak... Malaysia dah merdeka sejak 1957 (Malaya). Negara luas dengan hasil bumi yang melimpah ruah tapi hutang dah hampir 500 billion dengan belanjawan defisit dah 10 tahun. Singapura yang sekangkang kera tu dah merdeka sejak 1965. Bukan ada apa-apa hasil bumipun tapi ada rezab tah berapa ratus billion pula. Fikir - fikirkanlah ye.

Anonymous said...

macam mana nak ikut Allah, Rasul dan akal? saya bukan pelajar pondok tapi peminta sedekah yang nak tahu.

Anonymous said...

mcm mana nk ingat Allah?

zulhelmi jamin said...

wahai anda yang membandingkan Singapura dan negara tanah air saya yang saya sangat cintai...,macam ni kah pemimpin yang kita mahu untuk negara,pemimpin yang suka BERTAKAFUR berbanding BERDOA....adoi hai.... saya telah berfikir beberapa sejenak,dimana orang singapura membeli belah?dimana diorg semua berkhelah?dimana diorang semua beriadah?dimana diorang semua pergi kepasar?kalau bukan di negara Malaysia yang aman dan barang yang murah...Alhamdulliah anda semua...ade rakyat singapura yang pakai kereta Malaysia...walaupun kereta Malaysia tidak se gah Ferrari,tetapi kita berbangga dengan kereta buatan kita sendiri,minyak kereta kancil save tau...tidak macam kereta anda,kereta besar,minyak pon parah,.....tidak payah dihuraikan kerana,anda semua tanyalah penduduk di Johor Bahru,betul tidak apa yang saya katakan..?

Untuk apa pemimpin kita berhutang anda,...?untuk memberi makanan kepada anda,memberi anda pelajaran,memberi lain-lain kemudahan lagi kepada anda,anda semua kebulur ke tidak sekarang?anda semua ada peluang untuk belajar lebih jauh ke tidak sekarang?anda semua boleh pakai handphone BB ke tidak sekarang?"ucapkanlah Alhamdullillah....syukur kita kepada Allah.."berterima kasihlah kepada orang-orang yang berjasa kepada negara kita....

kalau anda ade 14 hektar tanah,dan saya ada 10% sahaja tanah daripada jumlah tanah anda,sudah tentu saya akan mendapat hasil yang cepat berbanding 14 hektar tanah anda yang anda usahakan, kerana tanah saya yang kecil tidaklah susah di usahakan berbanding tanah anda yang besar....sama juga seperti singapura dan Malaysia,,

Indonesia contohnya,merdeka dengan pertumpahan darah,bukan menumpang tau...tapi kerana negara mereka yang besar,penduduk yang ramai, politik yang tidak stabil,10 orang yang sama macam Tun Dr Mahathir pon tidak boleh mentadbir negara itu....

"janganlah melihat dengan hanya sekangkang kera...tetapi dengarlah suara ngauman harimau kita dengan jiwa yang membara...ngauuoom"

Anonymous said...

Salam semua sahabatku. .
cucu Mat KilauKuala Rompin nak beri pendapat:
Aduhai. .Isu hutang ni dh lama saya dengar dan dah jadi isu utk beri gmbaran seolah kjaan byk htang dn brbnkan rakyat. .Bukan mcm tu sbnarnya. .
Kjaan bhutang sbab hndak bngunkan ngara bgi faedahpda rakyat.Bukan JOLI.
Betul hutang ngra rm407 billion (2010)
Htang kjaan psekutuan kecil shaja (7.7%) jehtang yg besar ilah sektor swasta.
HUTANG NEGARA DIBHGI kpd 3 komponen:
1.Htang sektor awam
2.Htang sktor swasta
3.Htang jngka pendek
Htang2 ini dbyar oleh phak bknaan bkan dbayar oleh rkyat (spt kta htang kreta,rmah dll).. .skalipun pihak ttntu tak mampu nayar htang rakyatBUKAN PENJAMIN.
Kjaan bhemah dlm blnjakan wng rkyat fn bktikan sentiasa ada lebihan cyhnya 2009 RM1.2 billion dn 2010 RM10 bollion mksudnya hsil kjaan RM162 billion mlebihi pblannjaan mngurus namun jika dcmpur pblanhaan PEMBANGUNAN kedudukan kewangan terhutang (defisit) sbyk rm47.4 billiodn bjya dkrangkan ke rm43.3 billion pd2010.

bUKA MATA BUKA HATI
Dri segi standard dunia IMF world bank defesiy Msia hnyalah 7% dr kdnk dn trun ke hanya 5.6% dn Hj . Najib PM kta bjya trunkan lgi ke 5.4% dan ini jauh lbih rendah dri ngra maju sptiUK (12%), Irelanf (11.7%). . .

SINGAPORE? btul pndapat zulhelmi,
Msia dgn populasi pnduduk 28 juta org dan Sngpore hanya 5 JUTA org sja dah pasti urusan pngurusn ngra tidk wjar dbndingkn. . .
Fakta yg real ialah kadar kos sara hdup yg sgt tnggi di Sngapura beri kbimbangan kpd rkyatnya dn tiafa mknanya bergelar ngra maju jka rakyat drcra purata bpendapat purata bulanan hanya rm2700 SDNGKAN KOS UTK 4 ISI Rumah (2 anak) mlebihi rm3500 sbulan! Tdak hairanlah kelahiran anak jga disekat!

ADUHAI fikir-fikirkanlah. .bawa muhadabah diro dan bersyukurlah. . .
ikhlas dri cucu Mat Kilau Kuala Rompin.

Anonymous said...

Betul tu. . .Singapore? jgn la. . .
42% pnduduk sngpore adalah warga asing dan tercatat sbgai mmiliki wrga asing tertinggi keenam.di dunia!
Kebebasan atas tiket hak.asasi.manusia. .ish tk pyah crita la. .kita nk jdi mcm tu ke? hurm. .

Anonymous said...

suka baca swmua komen kat atas. byk info. .tu la kalau nk makmurkn lgi ngara jgnlah ber
demonstrasi. .kalau buat demonstrasi mna pelancong atau prlabur nk dtg ngra kita. .kdg2 BUAT DEMO SKIT je tpi gmbaran buruk dah tsebar luas kt luar ngra dan bri gmbaran ngra kta tak aman.
JADI JANGANLAH BERDEMONSTRASI. . .PEACE!

Anonymous said...

suka baca swmua komen kat atas. byk info. .tu la kalau nk makmurkn lgi ngara jgnlah ber
demonstrasi. .kalau buat demonstrasi mna pelancong atau prlabur nk dtg ngra kita. .kdg2 BUAT DEMO SKIT je tpi gmbaran buruk dah tsebar luas kt luar ngra dan bri gmbaran ngra kta tak aman.
JADI JANGANLAH BERDEMONSTRASI. . .PEACE!

Anonymous said...

wow!

Anonymous said...

salam...kpd ank felda,anda kata tanh n rumah serta ladang diberi percuma olh kerajaan?abis tu yg bapak2 kite dlu2 time gaji dpt 5rgt je sbb kne potong duit BK(byran kembali tu untuk ape ye...mtak tolong jelaskn...



-ank peneroka n bekerja dgn felda-

Anonymous said...

Salam semua,

Sedih dan sebak saya tgk kita sebagai bangsa melayu dan beragama islam bergaduh sesama sendiri sedangkan bangsa lain ketawa melihat kita bergaduhan sesama sendiri. Inilah yg mereka mahukan sebenarnya, melihat kita bergaduhan dan terumbang ambing bagaikan tiada kemudi. Berkenaan isu politik ni tak payahla kita nk masuk campur biarlah mereka yg mengejar kekayaan itu dalam dunia mereka. Adakah kita mahu jd seperti mereka, dapatkah semua itu membawa kita ke jalan surga. Ape yg perlu kita lakukan adalah back to the basic yakni berlandaskan Al-quran dan hadith. Itu sajalah peniggalan kita selama ini. Even yg alim pun bknnya benar2 tau ttg benar atau salahnya sesuatu itu. Tiada sesiapa yg benar2 tau.

Anonymous said...

Sambungan

Jd berkenaan isu di atas ini bg saya tiada siapa yg betul dan salah. Kepada mahasiswa berkenaan buat apelah nk jatuhkan bendera pemimpin kita. Ianya seperti kita menjatuhkan maruah kita sebagai melayu dan kepada abg panglima pula tak perlula berkasar sedemikian dan kepada yg memberi komen2 yg pedas diatas jgnla kita bergaduhan sesama sendiri. Kerna Allah swt akan tunjukkan jalan kepada kita jika kita percaya kepadanya.
Wasalam.

Anonymous said...

INI FAKTA
Msia adalah negara MEMBANGUN yg TERMAJU sekali dirantau ASIA! Mari kita semua mngucap syukur pda ILAHI. .dn dlm msa yg sma juga mngejar kmjuan seiring mnjga kpribadian akhlak rkyat dgn mmerangi hbisan gjala ngative yg turut mlanda sluruh DUNIA spti rasuah(SPRM),Murtad,gjala songsang dnsbgainya. .Kjaan btindak bkan berDIAM DIRI. .
PANDANGAN EKONOMIST
Pndangan ekonomist, graf kmjuan ngra dri sudut ekonomi sringkali dganggu sejak mutakhir ini oleh cubaan pgolakan politik melalui demonstrasi, kecaman negara sendiri di luar negara, seolah terikut ikut pgolakan sptimna ngra di Timur Tengah walhal semua pmsalahn.bleh dbwa dmja rndingan lbih lgi kjaan bukan amalkn pmrintahan kuku besi sbaliknya 'check n balance' dn track record jlas kjaan mmng prihatin dn ambil brat smua pndangan. Nmun bkanlah smua 100% akn dturuti..yg penting apapun KEAMANAN dan imej ngara TERCINTA plulah djaga. PEACE!!
EVOLUSI ISLAMISASI
Ye saya stuju pandangan di atas evolusi ini memang berlaku dan beri manfaat pada semua termasuk yg bukan beragama ISLAM.Ambil cth skit je aplikasi perbankan ISLAM Ar Rahnu- hari ini org2 CINA lbih rmai memlih sistem ini dsbabkan caj yg amat rendah sebab tiada RIBA. .bgtu jga SISTEM HALAL. .pgilah k Singapore. .ke Indonesia. .atau jga ke Timur Tengah. .cri pbandingan. .ksungguhan kjaan nak jaga makanan utk MUSLIM di Msia adalah TERBAIK di DUNIA!!

Fikirlah ye dgn akal bukan dgn emosi smata-mata
(sebarkan mesej ini utk beri kedamaian pda hati muda yg mudah terpengaruh)
Salam. .Umat Muhamad SAW Hamba Allah

Anonymous said...

wow!Mantap!

Anonymous said...

Saya Mahasiswa dri UTM Skudai dan keluarga saya banyak terpengaruh dengan fahaman politik PAKATAN dan byk info yg saya dengar dari mereka (gambaran SALAH) tntang krjaan. Akan saya berbetulkan pada mereka. . .
SAYA SANGAT PUAS HATI melalui pnjelasan sngat terperinci oleh CUCU MAT KILAU KUALA ROMPIN, ZULHELMY,HAMBA ALLAH UMAT RASULULLAH!
YA ALLAH Selamatkanlah Negaraku!

Anonymous said...

Saya pun sama. .pandangan CuCu Mat Kilau dan Hamba Allah Umat Rasulullah semua saya baca. .berulang kali. .rasa sebak plak sebab bukan senang nak tadbir negara dan pertahankan apa yg kita ada.

Anonymous said...

Saya ingin tambahkan sedikit disini.
Memang betul kerajaan yang hantar kita ke Universiti dan bukan parti politik(duit Negara, bukan duit parti politik).
Apa itu kerajaan? Kerajaan adalah pentadbir dan guardian harta negara. Pihak yang mentadbir kerajaan adalah dipilih dari pilihan raya. Kerajaan bukan parti politik. Pihak yg memegang kerajaan dapat bertukar, tetapi Negara hanya ada satu kerajaan.
Maksudnya kuasa parti pemerintah adalah dari rakyat, bukan dari parti pemerintah. Parti pemerintah hanya dipilih untuk memegang kerajaan.
Sistem demokrasi pilihanraya adalah bagaikan satu sistem logik dimana logiknya adalah seperti berikut:

1.Permulaan,
.Pilih wakil rakyat dan bentuk kerajaan.

2.Kerajaan mentadbir negara

3. Pilihanraya kembali, dan inilah masanya untuk parti pemerintah menunjukkan kad laporannya(secara langsung dan tidak langsung) dan rakyat menilainya. Jika kad merah,
Rakyat akan undinya keluar. Jika memuaskan, rakyat akan lantiknya kembali.

Tetapi nampaknya dalam dunia politik, ramai yang tidak fahami konsep demokrasi pilihanraya. Mengapa saya berkata sedemikian? Ini kerana ramai dalam politik yang sering kali mengatakan tidak mengenang jasa ataupun sumbangan yang telah diberikan oleh parti pemerintah.
Mengenang jasa parti pemerintah? Saya ingin tanya mereka yang berkata begitu, adakah anda mengenang jasa rakyat yang telah atau pernah mengundi anda? Rakyat tidak hutang budi kepada parti politik atau pemegang kerajaan. Ini kerana pihak yang mentadbir kerajaan(bukan pemilik harta negara) dibayar gaji untuk buat kerja mereka. Saya berikan satu contoh, anda bekerja untuk sebuah syarikat dan dibayar gaji. Jika suatu hari syarikat pecat anda, adakah anda katakan syarikat ini tidak mengenang jasa anda?

Secara ringkas,
Duit Negara adalah duit rakyat, bukan duit parti pemerintah. Kerajaan adalah pentadbir Negara. Pentadbir kerajaan dibayar gaji atas usahanya mentadbir kerajaan.
Pilhanaraya adalah satu system untuk memastikan kuasa dikekalkan pada rakyat dan untuk mengawal dan menilai pihak yang dipilih untuk mentadbir kerajaan.

Anonymous said...

Selain itu, rakyat adalah Tuan dalam sistem demokrasi. Jika anda adalah Tuan sebuah syarikat dan pekerja anda cuba ugut atau menipu anda, patutkah pekerja dipecat?

Anonymous said...

Betul tu, sebab itulah dilihat dari rekod 50 tahun sememangnya HAK HAK Melayu/Bumiputera ini dijaga:
1.Kuota kemasukan Melayu/Bmiputera di IPTA
2.Yayasan/Pinjaman/Biasiswa peruntukan yg besar utk Melayu/Bumiputera
3.Perimbangan bagi Skim Usahawan Siswazah setelah tamat pengajian bgai graduan yg nak jadi usahawan.
4.Kawalan kependudukan Melayu/Bumiputera termasuk diskaun khas sehingga 7% bagi pembelian rumah.
5.Syarat2 khas pemberian projek berstatus Bumiputera utk Kementerian Kewangan
6.Skim skim khas untuk usahawan Bumiputera,pembiayaan perniagan atau pengembangan perniagaan.
7. dan pelbagai lagi Nikmat serta keistimewaan yg dijaga NAMUN. .
sedar atau tidak adanya Usaha secara LICIK dan SANGAT bijak bagi melenyapkan satu persatu keistimewaan ini dengan suara-suara berani yg kadangkala keluar dari bangsa MELAYU sendiri yg tanpa sedar telah dipengaruhui oleh puak/bangsa lain yg punyai agenda tersirat yg akhirnya akan merugikan kita semua. .
TIDAK SALAH UNTUK MEMILIH APA JUA PARTI NAMUN ADAKAH PASTI SEMUA NIKMAT INI DIPERTAHANKAN?
Apa jadi bila azan yg berkumandang di Penang pernah ditegur? dan Speaker yg lebih kecil diarah diganti?
Apa jadi bila Sultan yg menegur tentang hal ehwal agama ISLAM termasuk isu MURTAD dianggap mencapuri urusan pentadbiran walhal kuasa AGAMA ISLAM sbgai pwnasihat adalah hak SULTAN?
HAK MEMILIH PEMIMPIN MEMANG HAK RAKYAT
NAMUN JIKA KITA BBEZA PENDAPAT DAN BBEZA PARTI TIDAK MENGAPA ASALKAN KITA MASIH BERSATU DAN HARMONI.
Mahasiswa harapan bangsa harapan juga ibubapa!

GGBG said...

Kakak suka surat adik. Diharapkan mereka yang berkenaan terima dengan hati & minda yang terbuka.

Anonymous said...

Apehey ramai yang bercerita ni sebut pasal islam, tapi gaya cara akhlak bercerita mcm takda tuhan? mcm apa yg tuhan tentukan tu tak terbaik? mcm tak baca apa yang telah ditentukan dan cermin pada diri? atau tak kenal tuhan? jgn membohong la kat sini.

zulhelmi jamin said...

Alhamdulillah anda.....tersenyum saya membaca kuisan anda...saya juga tahu tentang kerajaan itu....
Macam inilah bakal pemimpin di masa depan....tidak melenting menyampaikan pendapat,bersama kita berkongsi ilmu,walaupun tidak bertemu wajah....

Saya pun bersetuju dengan anda ,memang itulah caranya sistem demokrasi......tetapi,saya belum nampak lagi mana-mana parti yang boleh mentadbir tanah air saya yang amat saya cintai melainkan UMNO...

saya jawab soalan anda...
soalan anda
1)anda bekerja untuk sebuah syarikat dan dibayar gaji.Jika suatu hari syarikat pecat anda, adakah anda katakan syarikat ini tidak mengenang jasa anda?
jawapan,
"kenapa saya dipecat pak?saya dah lakukan yang terbaik untuk syarikat bapak,kenapa pecat saya pak...bapak asyik nampak keburukan saya jak....setidak-tidaknya ucaplah terima kasih bapak....saya tahu gajinya bapak bayar,saya ini pak patah tak tumbuh berganti pak.kalau bapak tidak percaya,bapak pergilah cari yang lain,udah 50 tahun saya bekerja dengan bapak,macam ini bapak balas pada saya..cungguh cedih rasanya pak..

2)soalan anda
Jika anda adalah Tuan sebuah syarikat dan pekerja anda cuba ugut atau menipu anda, patutkah pekerja dipecat?
jawapan
Saya akan siasat dahulu dengan terperinci,betulkah pekerja saya beli cincin dengan tipu duit saya,ataupun cuba ugut saya,saya akan memeriksa dahulu,dan saya tidak akan terus memecatnya dengan membabi buta..bayangkan anda..dia sudah bekerja dengan anda lebih 50 tahun,tetapi dengan kabar angin yang tiada buktinya,sanggup anda buang dia macam itu saja....

Sebab itu saya suka berpandukan SEJARAH untuk mendukung ideologi demokrasi dan politik saya.. dimana saya ade kiaskan pada awal-awal komen saya,BACALAH SEJARAH...JANGAN HANYA MELIHAT MASA DEPAN...

kiasan saya "bacalah sejarah"bermaksud...jadikan sejarah sesebuah parti yang dahulu sebagai landasan untuk anda mengundi dan jangan jadikan apa yang dijanjikan oleh sesebuah parti itu di masa depan sebagai landasan kepada anda,kita tidak tahu samada janji kosong atau janji apa diberikannya...kelak hati kita yang sakit nanti.....

bererti,
Lihatlah sejarah Malaysia dari zaman 1957 hingga 2011,anda list pada saya kemajuan yang kita kecapi dan hasilnya berbanding negara lain yang seangkatan dengan kita..

kemudian baca buku sejarah kerajaan Selangor dan Pulau Pinang dari 1957 hingga 2008 sahaja,mata anda pasti redup jek membaca...kemudian dari 2008 hingga 2011, apa yang berlaku dari 2008 hingga 2011 ,apakah janji-janji mereka,mereka telah tunaikan?macam mana mainan politik sesama mereka yang hendak bina kerajaan baru?adakah tercapai?

itulah sebabnya mengapa saya tidak boleh menerima ideologi politik berpandukan masa depan yang hanya dibuai oleh mimpi2 janji mereka sahaja,dan ianya tidak langsung memberi saya jawapan kenapa saya perlu menyokong mereka untuk mentadbir dan menguruskan harta-harta negara saya.

Kiasan saya untuk Lirik lagu Ramli Sarip ,dunia perlumbaan...
bermaksud,haruslah mengerti apa yang anda perjuangkan,jangan sampai anda tersalah ideologi nanti,memang semua orang mahukan kemenangan,tetapi sangat penting untuk mengetahui apa yang diperjudikan,jangan sampai nanti anda menyesal di masa depan

Kalaulah katakan kerajaan pembangkang menang pilihanraya,saya ingin sangat melihat cara mereka mentadbir harta-harta kerajaan...bolehlah nanti saya membaca buku sejarah yang baru....

lirik lagu ramli sarip & khatijah ibrahim
sejarah....mengajar kita...menjadi lebih dewasa...meniti arus angkara......

Anonymous said...

Hujah-hujah yg terbaik! Betul kata Dr. Hassan Ali, HAK ISLAM ,MELAYU DAN HAK RAJA-RAJA ini jika dipertahankan inilah PERJUANGAN SEBENAR yg perlu kita perjuangkan!
Saya MEMILIH BN,KELUARGA SAYA JUGA MEMILIH BN DAN JIRAN SYA JUGA MEMILIH BN sebab YAKIN ketiga-tiga prinsip ini dipertahankan tanpa meminggirkan bangsa yg lain dan lihatlah:
Dasar DEB
Rancangan Msia 1 - Rancangan Msia 9
Transformasi Ekonomi
WAWASAN 2020 (dh tk lama dh ni hanya 8 tahun je lagi bgelar ngra maju. .ingat balik APA 9 CABARAN yg digariskan oleh Mantan PM kesayngan kita TUN M. . seimbang smuanya. .Baca sejarah dan semak semua APA 9 CABARAN ITU?
Hamba Allah Umat Rasulullah

Anonymous said...

JAWAPAN KEPADA ISU FELDA
Dulu bapa dapat gaji hanya RM5?
TANYA BETUL2 kat bapa tu. .tanya juga waktu mula- mula pindah ke peneroka dulu ada tak pmrintah bagi Tanah hingga 10 ekar! Bagi tapak rumah dan sebuah rumah utk diduduki. .bagi Elaun bulanan Makanan secara PERCUMA diambil dari KOPERASI utk makan anak isteri hnggalahladang ada hasil. .Tanya lagi ada tak terima benih sawit, baja sawit dan PAGAR LADANG SECARA PERCUMA!. .
Pemerintah serah KAIL dan JALA DAN SERAH IKAN sekali utk HIDUP!
Apa jadi pula anak FELDA kata anda!
Saya sbgai ANAK FELDA amat MALU dgn adanya sikap manusia yg TAK BERSYUKUR NI. .
Bacalah komen saya kat atas. .malas dah nak tulis. .
TAU TAK. . .
PEMERINTAH bagi lagi BONUS kat PENEROKA FELDA seluruh Negara dan terbaru sebabyak RM 102,584,000.00 BERSYUKURLAH dan JANGN jADI MUKA TAK MALU!.
Ikhlas dari:
Anak PENEROKA CHINI 3
BUKA MATA CELIK IMAN

Anonymous said...

MASYAALLAH!
Berani betul Ketua Paderi Msia persoalkan artikel 153 tentang Hak Islam di negara ini!
Kenapa persoalkan HAK UMAT ISLAM menjaga saudara seagama mereka dari MURTAD?
Ya Allah berilah PENYATUAN PADA HATI HATI UMAT ISLAM DI NEGARA INI WALAUPUN MeREKA BERBEZA ALIRAN POLITIK!
Ya Allah lindungilah hamba2mu dan elakkanlah perpecahan, srngketa, kata-mengata yang akhirnya inilah MELEMAHKAN hubungan suci saudara seagama di negara ini.
Ya Allah sejukkanlah hati2 pemimpin kami dari UMNO,PAS,BEBAS berpegang kuat pada TALI AGAMA SUCI INI sesungguhnya kami hanya rakyat yg mengharapkan KESUCIAN ISLAM TERPELIHARA di BUMI ISLAM MALAYSIA yang tercinta ini! Amin3.

Anonymous said...

Alahai melayu..
Kalo najib ka..rosmah ka..khairi ka..anwar ka nik aziz ka jadi p.m semua makan duit punya..fasyat sgt ke diorang ni sampai korang gadoh?yg ludah ni satu punya bangang..buat extreme sangat sampai macam nak pegi perang..yg student pon barua..mcm la dasyat sangat stakat nak turunkan bendera tu..korang sembahyang banyak banyak lagi bagus..kiamat lagi penting dari pilihanraya..kang masok neraka najib..anwar and nik aziz nak keluarkan korang ke???fikir macam bangsat

Anonymous said...

Astaghafirullahala'zim. .kasarnye bahase. .bayangkan jika anak anak kta nnti bercakap mcm ni. ish ish ish. .

Anonymous said...

Bahasa melambangkan bangsa???kalo stakat bahasa je elok tapi bodoh macam mahasiswa ni tak gune lah..cube jawab soalan dibawah ni..
1-adakah kerajaan sedia ada memghalang kita untuk menunaikan hak hak rakyat dan Rukun Islam?

2-adakah pakatan yg dianggotai oleh pas..keadilan dan dap akan membebaskan kita dari cukai cukai yg kononnya tak relevan sekarang ni?diorang memang confirm ke tak makan duit haram even rm1?

3-adakah wajar kalo kite nak berjihad menentang kerajaan sekarang yg dikatakan zalim?adakah pakatan rakyat merupakan pakatan islam?

Anonymous said...

Salam..wahaha ada benarnya gak post atas ni..aku bukan pro or contra..tapi aku yakin politik malaysia memang karut..semua pihak same je..kerajaan cara menipu yg sgt tak relevan..pakatan plak mcm sarkis je skang..btol2 semua ahli politik mkn duit haram..kite vote diorang then diorang bkn ingat kat kite pon..so takyah lah kitq nak extreme sgt sebab tak dapat mende pon..kalo org ckp aku org melayu yg bodoh aku tak malu..tp aku malu bile org ckp aku org islam yg bodoh..kesimpulannya Malaysia memang takde ulama..

Anonymous said...

JAWAPAN PADA 3 SOALAN DI ATAS:
1. Kerajaan sekarang TIDAK HALANG utk rakyat dapatkn HAK-HAK bahkan kebebasan serta SISTEM DEMOKRASI di ngara ini antara yg TERBAIK di DUNIA. Dari segi mwnjalankan RUKUN ISLAM PULA terbukti MALAYSIA mempunyai kebebasan MUTLAK HAK PENGANUT ISLAM menjalani dg AMAN bahkan IBADAT HAJI disempurnakan oleh pihak PEMERINTAH dgn CEMERLANG hnggakan kerajan ARAB SaUDI menyanjung TINGGI JEMAAH HAJI dari MALAYSIA.Kenyataa ini tidak boleh dsanggah ternyata reputasi Pemerintah Msia ug mnjadikan ngara Msia diSEGANI!

2. ISU CUKAI
JANGAN PERCAYA jika ada kata kata g mnjanjikan jika mengambil alih kerajaan CUKAI dihapuskan sedangkan cukailah antara sumber pendapatan negara.Bukan senang mentadbir negara dan memang mudah berjanji namun hakikatnya idea
idea utk memakmurkan negara jauh lebih bermakna yg mampu menambah pndapatan isirumah cyhnya program transformasi, agro tani dan sbgainya. .berfikirlah secara KRITIS dan membina sptimna yg dlkukan pmerintahan msa kini.

3. JIHAD
Apa makna Jihad? Berjihad berlandaskan APA? Apa KEZALIMAN yg berlaku?Msia dikenali sbg negara MEMBANGUN yg PALING MAJU di RANTAU ASIA dn dlm masa yg sama berperang habis habisan memerangi JENAYAH RASUAH,gejala SONGSaNG,dan pelbagai lgi yg sedang MELANDA DUNIA! Lihatlah dari mata BURUNG, Msia tidak berdiam DIRI. .Jika JIHAD utk memerangi semua ini maka inilah.JIHAD yg sebenarnya. .
WALLAHUALAM.

Anonymous said...

saya pun nak jawab soalan terakhir tu, adakah PAKTAN RAKYAT adalah Pakatan ISLAM?

Jawapan saya 200% TIDAK!
Mudah je nk faham.Jika dlm muktamar, Presiden PAS menerangkan dgn panjang lebar tentang RAHSIA konsep negaraKEBAJIKAN dgn negara ISLAM dn memberi keyakinan konsep ini saling berkaitan, SILA JAWAP apa perlunya menuruti panfanan DAP supaya PAS ini tidak dilihat parti ESTRIM/ISLAM keterlaluan hingga idea KEBAJIKAN ini sbanrnya datang dari KESEPAKATAN DSAI,Lim Guan Eng dan Hj.Hadi! Jadi mana WADAH PERJUANGAN ISLAM yg SEJATI?
Kedua, bacalah blog LIm Guan Eng yg terang terang menulis MATLAMAT MENGHAPUSKN kETUANaN MELAYU dan ingin jadikan Penang sebagai HONG KONG dan MENAWAN PUTRAJAYA!
PAS ITU MELAYU dan MELAYU ITU ANUTAN ADALH ISLAM!
Sedar-sedarlah. .
Betul kata komen cucu Mat Kilau,hamba Alllah dan komen Zulhelmi di atas. Komen yg MEMBINA dan KRITIS!

Anonymous said...

Dah tahu dah. .banyak maklumat LIM GUAN ENG dalam blog terutamanya bacalah kat braderjai.blogspot.com

Jangan la kita gaduh-gaduh. .
Muhasabah diri dan bersyukurlah. .
Hamba Allah Umat Rasulullah SAW
Wallahualam

Anonymous said...

saya dah baca dari surat terbuka di atas hingga SEMUA comment yg diberi. INI RUANGAN DISKUSI TERBAIK yg pandangan amat berFAKTA.
Pendirian saya KINI saya krmbali INSAF dan mula terfikir berapa ramai yg SUDAH TERPENGARUH terutamanya MAHASISWA supaya berpijak di bumi nyata dan bukan saya kata semua 100% kerjaan pemerintahan sekarang betul tapi SEMEMANGNYA DIAKUI inilah kerajaan yg TERBAIK yg kita ada.

Pada semua pandangan KOTOR, bahasa KASAR, marilah kita sama-sama perbetulkan diri.

Anonymous said...

Hari ini saya baca semua akhbar utama, Berita Minggu, HARAKAH,Suara Keadilan,Mingguan Malaysia. RUMUSAN yg saya dapat: Tiada Jalan lain selain PERPADUAN terutama MELAYU ISLAM.Sedih bila baca rencana oleh Maclean Patrick dan Stan Lee dalam Suara Keadilan sebab banyak propaganda melagakan antara Mahathir vs Anwar Ibrahim. Saya yakin majoriti rakyat Malaysia masih bijak dan waras.

Cucu Mat Kilau Kuala Rompin Pahang

Anonymous said...

saya membaca beberapa komen yg patut diperjelaskan... pertama cari lah asas perjuangan kerana ISLAM... ii kerana 'bukanlah dr kalangan kami mereka yg menyuarakan assobiyah, berperang atas dasar assobiyah dan mati kerana assobiyah'. assobiyah itu dlm kontek sekarang ialah SEMANGAT KEBANGSSAN(NASIONALISME). KIta akan mati sebagai bangsa apa kita dilahirkan tetapi ingat kita tidak semestinya mati sebagai agama yang kita hidup. Ingat la juga sebelum kita berfikir yg akal itu terbatas, apa yg deria 5 kita tahu itulah akal. Politik itu adalah satu kewajipan buat semua. Jgn lah berkata politik itu kotor kerana Rasullah itu sendiri berpolitik. Fahami makna politik itu dgn istilah syara'. Dan yg penting politik itu bkn pilihan raya. menganai sesuatu berita yg anda semua dapat. jgn sesekali percaya sblm selidik. Islam tlh ingat kan kita apabila org munafik membawa khabar kita harus selidik. Yang penting sekali demokrasi itu adlah satu sistem yg kufur... Blh satu syahadah jika anda mengatakan ia adalah sebahagian dari islam. jika anda masih menpunyai keraguan buka laman web ini www.mykhilafah.com