Ceritera Universiti


Setelah masa kian dimamah usia dek semester pertama yang kian berakhir, maka dengan itu, aku telah mengontek ramai sahabat-sahabat dari sekolah dan asasi.

Salah seorang yang aku col adalah H (bukan nama sebenar). H ni classmate aku time kat asasi dulu.

Panjang jugak kami berchatting, kemudian kawan aku pun lantas berkata memasuki topik baru,

H : Ko patut datang U aku, x de feel cam u.
Aku : aku pun sama gak, U aku pun x berapa seiras macam u
H : Ko ingat x dulu time dok kat Um, fasiliti cukup pun kita complain, sekarang ni baru kita terkenang semula.



Time tu, terdetik secebis perasaan kat benak aku. sebagai manusia, kita acapkali tak bersyukur dengan apa yang kita ada. Ada saja yang kami complain dulu. Dan antara penyebab manusia tidak bersyukur sebab kita tak pernah tengok orang lain. Macam kes aku dan H, kami dah pernah ada kat tempat yang kami anggap best (sbb dekat dengan midvalley) dan juga dengan tempat yang kami kurang selesa (walaupun pada kenyataany, tempat ni best). Jadi bila kita dah tengok keadaan luar, baru kita akan bersyukur dengan apa yang kita ada. Bayangkan kalau aku dan H still di UM, mesti pada tika dan ketika ini kami menghabiskan masa kami dengan mengomplain pasal Um.

p/s : perbualan tu dah ada + and - untuk sedapkan cerita ni.

Sekian,
Salam 1Malaysia.

No comments: